Elon Musk: Powinniśmy sprywatyzować wszystko, co tylko możemy

Elon Musk, który doradza prezydentowi Donaldowi Trumpowi w sprawie planów radykalnego odchudzenia administracji USA, powiedział, że U.S. Postal Service i pasażerska kolej Amtrak powinny zostać sprywatyzowane.

Publikacja: 05.03.2025 23:04

Amerykańska poczta i kolej do prywatyzacji

Amerykańska poczta i kolej do prywatyzacji

Foto: Bloomberg

„Myślę, że logicznie rzecz biorąc powinniśmy sprywatyzować wszystko, co można rozsądnie sprywatyzować” — powiedział Musk na konferencji Morgan Stanley. „Myślę, że powinniśmy sprywatyzować Pocztę i Amtrak na przykład... Powinniśmy sprywatyzować wszystko, co tylko możemy” - dodał.

Miliarder przyznał, że te działania będą wymagały zgody Kongresu.

Czytaj więcej

Donald Trump pogłębia chaos, który stworzył. Elon Musk: Kłębowisko robaków

W zeszłym miesiącu Trump powiedział, że rozważa połączenie Postal Service z Departamentem Handlu USA, co według Demokratów naruszyłoby prawo federalne.

Amerykańska poczta i kolej do prywatyzacji

Poczta straciła ponad 100 miliardów dolarów od 2007 r., w tym 9,5 miliarda dolarów w ciągu 12 miesięcy kończących się 30 września. Na początku tego miesiąca jednak odnotowała zysk w czwartym kwartale w wysokości 144 milionów dolarów. Wraz z rozkwitem poczty elektronicznej agencja odczuła 80-procentowy spadek wolumenu przesyłek pierwszej klasy od 1997 r. Wolumeny te są obecnie na najniższym poziomie od 1968 r. – przypomina Reuters.

Czytaj więcej

Sędzia stanął po stronie pracowników USAID. Nawet to może nie uratować agencji

Amtrak, który powstał w 1971 roku, poinformował w grudniu, że liczba pasażerów przekroczyła poziom sprzed COVID-19 po raz pierwszy w 2024 r. i osiągnęła rekordowy poziom. Liczba pasażerów Amtrak wzrosła o 15 procent w porównaniu z 2023 r. do rekordowych 32,8 mln podróży klientów, podczas gdy Amtrak odnotował skorygowaną stratę operacyjną w wysokości 705 mln USD za 12 miesięcy kończących się 30 września, co stanowi spadek o 9 proc. w porównaniu z 2023 r.

Musk powiedział, że w porównaniu z chińską koleją dużych prędkości Amtrak „jest smutną sytuacją... Pozostawi po sobie bardzo złe wrażenie o Ameryce”. Amtrak w marcu poinformował, że zwiększa liczbę pasażerów na wschodnim wybrzeżu, a także zamierza podwoić liczbę pasażerów w całym kraju do 2040 r. do 66 mln pasażerów.

Kongres wsparł rozwój kolei

Kongres zatwierdził 66 miliardów dolarów na projekty kolejowe w ramach ogromnego projektu ustawy infrastrukturalnej w 2021 r., z czego 22 miliardy dolarów przeznaczono na Amtrak w ciągu pięciu lat oprócz regularnego finansowania. Jednak teraz dalsze finansowanie Amtrak jest niepewne. Prezydent Donald Trump w swojej pierwszej kadencji wielokrotnie starał się o cięcie finansowania. Amtrak otrzymał około 2,4 miliarda dolarów rocznego wsparcia federalnego w zeszłym roku – przypomina Reuters.

„Myślę, że logicznie rzecz biorąc powinniśmy sprywatyzować wszystko, co można rozsądnie sprywatyzować” — powiedział Musk na konferencji Morgan Stanley. „Myślę, że powinniśmy sprywatyzować Pocztę i Amtrak na przykład... Powinniśmy sprywatyzować wszystko, co tylko możemy” - dodał.

Miliarder przyznał, że te działania będą wymagały zgody Kongresu.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Strach przez botami. Dlaczego fala AI nie porwała polskich firm?
Biznes
Wiceprezes Apple’a dla „Rzeczpospolitej”: W 100 procentach jestem Polakiem
Biznes
EBI podwaja budżet na obronność do 2 mld, usuwa sufit i szuka nowych projektów
Biznes
Chiński właściciel się poddał. „Kanał Panamski wraca do USA”
Biznes
Cała Rosja szyje kamasze i mundury. Cywilne fabryki upadają
Materiał Promocyjny
Zrozumieć elektromobilność, czyli nie „czy” tylko „jak”