Małgorzata Krajewska: Potrzebujemy równowagi w spojrzeniu na rynek

- Zachęcamy legislaturę europejską i krajową do tego, żeby znaleźć równowagę, żeby odpowiedzieć sobie na pytanie, czy chroniąc konsumenta w krótkim terminie nie narażamy go przypadkiem na jakąś stratę w długim terminie – mówi Małgorzata Krajewska, dyrektorka, polityk publicznych i spraw europejskich, Orange Polska.

Publikacja: 22.10.2024 17:28

Rynek telekomunikacyjny w Europie, a co za tym idzie także w Polsce, jest bardzo mocno regulowany. Jest to także związane z rozwojem technologii i próbami okiełznania zmian. Jak pani ocenia te regulacje?

Sektor telekomunikacyjny z racji swojej historii, która wywodzi się z modelu monopolistycznego, państwowego, ale który przyszedł fenomenalną drogę do rynku zliberalizowanego, jest jednym z najbardziej konkurencyjnych rynków w Europie. W Polsce często o tym zapominamy. Mamy na rynku czterech dużych graczy konwergentnych, czyli świadczących zarówno usługi mobilne, jak i stacjonarne, oraz ponad 3 tys. graczy na samym rynku stacjonarnym. Jest to więc rynek o wysokim poziomie konkurencji, a równocześnie rynek o jednych z najniższych cen dla konsumentów. Pewnie brzmi to jak dobra wiadomość dla konsumentów – ale żeby ten rynek mógł się rozwijać, potrzebuje przestrzeni na inwestycje.

To jest ważne w kontekście tego, aby w tym sektorze móc rywalizować z takimi graczami, jak Stany Zjednoczone czy Chiny. W jakiem miejscu regulacje europejskie sytuują wasz sektor i jak wpływają na konkurencyjność?

To jest bardzo istotny wątek, który pan podnosi, że konkurujemy z nowymi modelami biznesowymi, które pochodzą głównie spoza Europy. Gracze pozaeuropejscy, mimo że często świadczą usługi substytucyjne do klasycznych usług telekomunikacyjnych – bo mamy przecież różnego rodzaju komunikatory, które są nawet częściej wybierane niż klasyczne usługi telekomunikacyjne – uciekają spod tego gorsetu regulacyjnego. Tyle że nie jest to ucieczka w sensie unikania regulacji, natomiast zamysł regulacyjny zarówno na poziomie krajowym, jak i europejskim jest taki, że mamy nierównowagę obowiązków regulacyjnych pomiędzy klasycznym sektorem telekomunikacyjnym, a tymi nowymi modelami. I to niewątpliwie spędza nam sen z powiek. Dlatego na forach i europejskich, i krajowych wnosimy o to, żeby warunki konkurowania były równe dla wszystkich.

To niejako odwróćmy tę kwestię. Bo wydaje się zrozumiałe, że obszary związane z nowymi technologiami, a szczególnie z tak ważnym, wręcz strategicznym sektorem, jakim jest telekomunikacja, podlegają regulacjom. Jak wykorzystać te regulacje, żeby wspomagały możliwość rozwoju nowych technologii, także cyfrowych, i innowacyjność?

Przede wszystkim powiedziałabym: mniej regulacji, a bardziej przemyślane, bardziej spójne i na pewno takie, które gwarantują level playing field, czyli równe warunki konkurowania dla wszystkich. Konkurencyjność sektora telekomunikacyjnego powinna być rozumiana w pewnej koniunkcji z odpornością państwa. Nie możemy zapominać, że sektor telekomunikacyjny to de facto tkanka i podstawa cyfryzacji gospodarki jako takiej. A więc bez konkurencyjnego sektora telekomunikacyjnego nie mamy też odpornego i gotowego na taką cyfrową modernizację państwa.

Mówiła pani o spojrzeniu mającym przede wszystkim na uwadze interesy konsumentów, bo oczywiście wszyscy cieszymy się, kiedy możemy mieć niższe rachunki, bardzo szerokie pakiety, obejmujące nielimitowane rozmowy, nielimitowane SMS-y. Z drugiej strony jest interes przedsiębiorców, którzy muszą inwestować, muszą stawiać na innowacje. Jak pogodzić ten w pewnym sensie ogień z wodą?

Nie widzę tego jako ognia z wodą, bo wydaje mi się, że jedno nie wyklucza drugiego. Klient jest w centrum naszego zainteresowania. Nam zależy na zadowolonych klientach, na zadowolonych konsumentach. Tylko to, czego potrzebujemy i do czego zachęcamy i legislaturę europejską, i krajową, to żeby znaleźć równowagę, żeby odpowiedzieć sobie na pytanie, czy chroniąc konsumenta w krótkim terminie nie narażamy go przypadkiem na jakąś stratę w długim terminie. Pozbawiając rynek możliwości inwestowania, monetyzowania swoich usług, być może w dłuższej perspektywie nie zapewnimy konsumentowi wystarczająco dobrej czy atrakcyjnej usługi. Więc widziałabym tu bardzo racjonalne podejście, o którym zresztą pisze w swoim raporcie Mario Draghi.

To bardzo ważny raport, o którym od miesiąca mówi praktycznie cała Europa. Co ważnego dla siebie w tym dokumencie znajduje sektor telekomunikacyjny?

Przede wszystkim kluczowa jest sama diagnoza. Draghi mówi: musimy odważniej zawalczyć o konkurencyjność, między innymi ustanawiając zupełnie nową agendę regulacyjną. W kontekście telekomów raport mówi, że trzeba odwrócić trend tylko i wyłącznie niskich cen, trzeba pobudzić inwestycje, trzeba pobudzić innowacyjność. To są najważniejsze punkty, na które mogłabym obecnie zwrócić uwagę.

Rynek telekomunikacyjny w Europie, a co za tym idzie także w Polsce, jest bardzo mocno regulowany. Jest to także związane z rozwojem technologii i próbami okiełznania zmian. Jak pani ocenia te regulacje?

Sektor telekomunikacyjny z racji swojej historii, która wywodzi się z modelu monopolistycznego, państwowego, ale który przyszedł fenomenalną drogę do rynku zliberalizowanego, jest jednym z najbardziej konkurencyjnych rynków w Europie. W Polsce często o tym zapominamy. Mamy na rynku czterech dużych graczy konwergentnych, czyli świadczących zarówno usługi mobilne, jak i stacjonarne, oraz ponad 3 tys. graczy na samym rynku stacjonarnym. Jest to więc rynek o wysokim poziomie konkurencji, a równocześnie rynek o jednych z najniższych cen dla konsumentów. Pewnie brzmi to jak dobra wiadomość dla konsumentów – ale żeby ten rynek mógł się rozwijać, potrzebuje przestrzeni na inwestycje.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Biznes
Rosyjska stal nie sprzedaje się w Chinach. Zakupy niższe o połowę
Materiał Promocyjny
Suzuki e VITARA jest w pełni elektryczna
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Firmy przedkładają zyski nad klimat
Biznes
Samochody spalinowe już zaczynają drożeć przez nowe limity emisji spalin
Biznes
Nowatorskie firmy znad Wisły rozpychają się za granicą
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego