- Marki własne są dziś kluczowym elementem w handlu, walki o udziały rynkowe, atrakcyjność cenową, asortyment, a nawet o przetrwanie – zarówno dla producentów, jak i firm detalicznych – mówi Robert Krzak, Senior Advisor w Ernst & Young Polska, który poprowadzi debatę „Marka własna kontraatakuje” podczas Forum Marek Własnych w Kielcach. Jak zauważa ekspert rynku handlu, według badań Nielsen IQ z 2023 roku, udział marek własnych w sprzedaży żywności w Polsce wynosi około 31%.

- Udział marek własnych będzie rósł. Porównywalna jakość w niższej cenie i dominująca obecność na półkach sklepów sprzyjają temu trendowi. Silne, rozpoznawalne marki nie są zagrożone, ale dla mniejszych producentów nadchodzą trudne czasy – prognozuje Robert Krzak.

O przyszłości, zwłaszcza tej „niełatwej”, będzie mowa podczas Forum Marek Własnych. Z kolei Targi Marek Własnych, 6 i 7 listopada w Kielcach, przysłużą się przyszłości odpowiadając na potrzeby konsumentów.

Fot. TMW

Wysoka jakość produktów dla marek własnych w Kielcach

Konsumenci cenią marki własne za innowacyjność, lepszy stosunek jakości do ceny oraz szybkie reagowanie na nowe potrzeby. - Targi Marek Własnych w Kielcach będą miejscem, gdzie te trendy zostaną pokazane w praktyce – mówi Andrzej Mochoń, prezes Targów Kielce. - Nasze wydarzenie przyciąga wystawców z 12 krajów oraz kupców z czołowych sieci handlowych i firm eksportowych z Europy, Azji i Bliskiego Wschodu.

Strefa kupiecka zgromadzi kluczowych graczy na rynku, w tym przedstawicieli grupy Eurocash, jednego z największych dystrybutorów w Polsce. – Niewątpliwie marki własne są przyszłością handlu detalicznego, ale również sektora produkcyjnego. Wygrają ci, którzy szybciej dostosują swoją ofertę asortymentową, sukcesywnie rozszerzając swój portfel produktów pod marką sieci zgodnie z oczekiwaniami konsumentów – podkreśla Michał Sadecki, prezes MSL Consulting, współorganizator wydarzenia.

Popularność produktów premium i ekologicznych

Wzrost zainteresowania produktami premium, ekologicznymi i zdrowymi alternatywami jest jednym z wiodących trendów w rozwoju marek własnych. Młodsze pokolenia szczególnie poszukują produktów o wyższej jakości, które są odpowiedzialne społecznie i ekologicznie. Na targach pojawią się producenci oferujący szeroką gamę produktów organicznych, wegańskich, bezglutenowych i ekologicznych, odpowiadając na te potrzeby.

Jednym z kluczowych uczestników w tej kategorii będzie izraelska firma Green Field Foods, specjalizująca się w imporcie i eksporcie produktów organicznych. Trend ten odzwierciedla globalne oczekiwania konsumentów, którzy coraz częściej zwracają uwagę na ekologiczne certyfikaty i pochodzenie surowców.

Fot. TMW

Innowacyjność i zdrowe alternatywy

Marki własne coraz częściej stawiają na innowacyjność. Na Targach Marek Własnych pojawi się wiele nowych produktów, które są odpowiedzią na rosnącą świadomość zdrowotną konsumentów. Przykładem mogą być bezsojowe alternatywy dla mięsa, liofilizowane chipsy z kurczaka czy suszone przekąski mięsne, które reprezentują nowe podejście do zdrowego stylu życia. Innowacyjne produkty wchodzące na rynek mają nie tylko zaspokoić potrzeby zdrowotne, ale również oferować oryginalność w smaku i formie.

Innowacyjność dotyczy także pakowania i prezentacji produktów. Na targach pojawią się producenci oferujący m.in. nakładki na puszki, które zwiększają higienę i bezpieczeństwo spożywanych napojów – rozwiązania tego typu pokazują, jak marki własne szybko reagują na potrzeby konsumentów związane ze świadomością zagrożeń.

Zrównoważona produkcja i ekonomia cyrkularna

Konsumenci coraz bardziej zwracają uwagę na odpowiedzialność społeczną i środowiskową marek. Firmy produkujące marki własne odpowiadają na te wyzwania, wprowadzając ekologiczne opakowania, eliminując plastik i zmniejszając ślad węglowy. Na targach nie zabraknie przykładów producentów, którzy stawiają na zrównoważone metody produkcji, oferując ekologiczne produkty spożywcze, kosmetyczne i higieniczne.

Fot. TMW

Nowe wyzwania i przyszłość marek własnych

Podczas Forum Marek Własnych eksperci branży omówią najnowsze trendy i wyzwania, które stoją przed markami własnymi. Tematy takie jak innowacje w produkcji, zmieniające się preferencje konsumentów oraz przyszłość marek własnych w Polsce i Europie będą w centrum uwagi.

- W debacie wezmą udział przedstawiciele zarówno producentów, jak i sieci handlowych, co pozwoli na spojrzenie z różnych perspektyw – mówi Robert Krzak z EY Polska.

Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny po rejestracji na stronie futureprivatelabels.pl dla przedstawicieli branży. W dni Targów Marek Własnych 6 i 7 listopada będzie można zakupić bilet wstępu.