Materiał Partnera: Centralny Port Komunikacyjny
Polską kolej czekają do 2030 r. duże zmiany, których motorem będzie m.in. budowa nowych linii kolejowych i unijna liberalizacja rynku przewozów. Żeby być do nich przygotowanym i je dobrze wykorzystać, konieczne jest nowe – oparte na wiedzy i liczbach – podejście do planowania infrastruktury kolejowej.
Odpowiedzią na te wyzwania jest Biała Księga Rozwoju Kolei opracowana przez ekspertów ze spółki CPK. To pierwsze w Polsce kompleksowe opracowanie, które zawiera m.in. stosowane metody prac planistycznych oraz służące im koncepcje i narzędzia.
Nowe otwarcie dla kolei
W Białej Księdze Rozwoju Kolei eksperci wskazują na kluczowe czynniki, które będą kształtowały rozwój kolei w perspektywie nadchodzących lat. Są to: budowa nowych linii kolejowych, liberalizacja przewozów dalekobieżnych, skupienie się na pasażerze i nadawcy ładunków oraz spójna wizja infrastruktury i rozkładu jazdy. Każdy z tych czynników istotnie zmienia funkcjonowanie przewozów, natomiast razem tworzą „nowe otwarcie” dla kolei w Polsce.
Zgodnie z podejściem Komisji Europejskiej do polityki klimatycznej transport czekają duże zmiany w celu redukcji emisyjności gazów cieplarnianych o co najmniej 55 proc. w porównaniu z emisjami z 1990 r. Promowanym środkiem transportu jest kolej, której ślad węglowy jest mniejszy niż innych gałęzi transportu – transport kolejowy w Europie w 2019 r. odpowiadał tylko za 0,4 proc. emisji CO2 z transportu ogółem, a transport drogowy za 72 proc.