Klienci oddają butelki i od razu wydają pieniądze na miejscu, a robi tak nawet 93 proc. badanych w Europie – to w skrócie wyniki badania, przeprowadzonego przez producenta butelkomatów, firmę Tomra.
Firma zbadała, co myślą o systemie kaucyjnym konsumenci z aż siedmiu europejskich krajów, które, w odróżnieniu od Polski, systemy kaucyjne już wdrożyły. Po przepytaniu mieszkańców Słowacji, Szwecji, Norwegii, Finlandii, Danii, Niemiec i Holandii – wyniki badania są bardzo obiecujące. Aż 93 proc. badanych zwraca co najmniej 90 proc. zużytych, objętych systemem opakowań.
Czytaj więcej
Czarny scenariusz zakłada, że wejdzie w życie ustawa, która pozwoli karać za brak zbierania butelek, ale nie powstanie system kaucyjny, który umożliwi firmom zbiórkę.
– Dla właścicieli sklepów ważną informacją jest to, że konsument chce przeznaczyć zwróconą kwotę kaucji na zakupy w tym samym sklepie, w którym ją otrzymał. Zdeklarowało to aż 87 proc. badanych – mówi Konrad Robak, Country & Business Development Manager w Tomra Collection Polska.
Co się liczy jeszcze? Bliskość, wygoda zwrotu
Średnio 29 proc. konsumentów ma dwa lub więcej ulubionych sklepów, w których zwracają zużyte opakowania po napojach. Ważna jest bliskość sklepu od domu, na co wskazało 26 proc. respondentów. Duże znaczenie mają wygodne opcje zwrotu, co podkreśla oczywiście autor badania, firma produkująca butelkomaty – która zaznacza w swoim materiale, że 20 badanych wybiera placówki dla butelkomatów.