Recesja na rynku układów scalonych stała się faktem. Spowolnienie sprzedaży zaczęło się już w ub.r., a teraz – wedle prognoz ekspertów z Allianz Trade – będzie się pogłębiać w trzech kluczowych sektorach, które odpowiadają za 80 proc. rynku czipów. W branży elektroniki użytkowej spadki sięgną 6 proc., telekomunikacyjnej – 3 proc., a w technologiach obliczeniowych aż 12 proc. – przewidują najnowsze analizy.
Walka z niedoborami
Spowolnienie w branży półprzewodników, wartej 580 mld dol., nastąpiło w II połowie 2022 r. Obniżyło ono dynamikę rocznej sprzedaży do 7,6 proc., co – po rekordowym 2021 r., gdy odnotowano skok rzędu ponad 24 proc. – było wyraźnym sygnałem kłopotów. W 2023 r. analitycy zapowiadają już 5-proc. spadek. Z najnowszych prognoz Allianz Trade wynika, że recesja szczególnie dotknie Tajwanu, Korei Płd. i Singapuru, ale też Malezji, Filipin i Japonii. A to w tych krajach znajduje się 75 proc. światowych zdolności produkcyjnych układów scalonych. W dodatku odpowiadają one za ok. 90 proc. eksportu chipów (rok do roku w Korei eksport w styczniu spadł o 45 proc.).
„Różnica między wzrostem sprzedaży półprzewodników (wartość) a wzrostem dostaw płytek krzemowych (wolumen) jest ujemna od III kwartału ub.r. ze względu na spadającą sprzedaż urządzeń elektronicznych i ponure perspektywy na 2023 r.” – czytamy w raporcie.
Tu jednak pojawia się okazja dla firm z Europy i Ameryki Północnej. Oba regiony wyciągnęły wnioski z niedoborów i dziś odnotowują rosnące inwestycje produkcyjne, dążąc do większej autonomii w produkcji półprzewodników. „Ich zależność od azjatyckich producentów została obnażona przez wielkość niedoborów półprzewodników, które sparaliżowały ich przemysł w 2021 i 2022 r. Wraz z geopolitycznym dążeniem do przeciwdziałania rosnącym ambicjom Chin w branży niedobory skłoniły decydentów po obu stronach Atlantyku do reorganizacji zachęt mających na celu pobudzenie produkcji krajowej. Sprzedaż sprzętu do produkcji półprzewodników, będąca wskaźnikiem inwestycji w moce produkcyjne, osiągnęła rekord w Europie w 2022 r.” – podaje Allianz Trade.