Reklama

Nowa fabryka Volkswagena. Dwie potencjalne lokalizacje w Polsce

Dwa kraje pozostały na bardzo krótkiej liście potencjalnych odbiorców inwestycji Grupy Volkswagena w zakład produkujący baterie. To Słowacja i Polska - dowiedziała się „Rzeczpospolita” z dobrze poinformowanego źródła.

Publikacja: 09.01.2023 16:12

Nowa fabryka Volkswagena. Dwie potencjalne lokalizacje w Polsce

Foto: materiały prasowe

Budowa fabryki miałaby ruszyć w 2025 roku, a start produkcji jest planowany na 2027 rok. Wartość inwestycji szacowana jest na ok. 2 mld euro.

Ostateczna decyzja może zostać podjęta już w najbliższych dniach. Jak powiedział tuż przed Bożym Narodzeniem na spotkaniu z inwestorami prezes Grupy VW Oliver Blume, zostanie ona zakomunikowana „naprawdę wkrótce”. Wcześniej Volkswagen zapowiadał, że może to być nawet koniec 2022.

W grudniu 2022 niemiecki koncern wydał oświadczenie, w którym poinformował, „Obecna sytuacja gospodarcza zmusza do odsunięcia decyzji w czasie. Ale Volkswagen AG oraz nasza firma zajmująca się produkcją baterii PowerCo nieustannie prowadzi ocenę potencjalnych lokalizacji dla naszej kolejnej gigafabryki w Europie”.

Kilka niezależnych, ale również anonimowych źródeł potwierdza, że w Polsce zostały wstępnie wybrane dwie lokalizacje, gdzie miałaby szanse stanąć fabryka, to okolice Głogowa, albo koło Jawora, gdzie wcześniej zainwestował już Mercedes- Benz. Władze samorządowe czekają na ostateczne rozstrzygnięcie. - Wtedy będziemy komentować - usłyszeliśmy w Jaworze i Głogowie. Pierwsza z nich znajduje się w Wałbrzyskiej specjalnej Strefie Ekonomicznej, druga na terenie Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, obie w pobliżu autostrady A4 i ekspresówki S3, z dogodnym połączeniem kolejowym. Volkswagen ma już jeden zakład na terenie strefy legnickiej - w Polkowicach. Produkuje tam silniki do samochodów.

Czytaj więcej

Droga energia. Volkswagen odsuwa decyzję o gigafabryce
Reklama
Reklama

Ostatnie rozmowy dotyczące potencjalnej lokalizacji skupiają się na energii. Tak, jak jest to we wszystkich fabrykach Volkswagena w Polsce musi ona być „zielona”.

Z tym akurat na Dolnym Śląsku nie ma problemu. - Gwarancja dostaw zielonej energii była warunkiem przy ulokowaniu naszej drugiej inwestycji w Polsce. I tak dla fabryki silników w Jaworze, jak i w przypadku zakładu produkującego samochody dostawcze w tej samej lokalizacji nie mamy żadnych problemów z pozyskaniem energii z OZE. To zresztą był warunek przy ostatnim projekcie. Fabryka w Jaworze co kwartał otrzymuje certyfikaty potwierdzające, że energia pochodzi ze źródeł odnawialnych - mówi Ewa Łabno-Falęcka, dyrektor komunikacji i relacji zewnętrznych w Mercedes-Benz Manufacturing Poland.

Tyle, że nie chodzi wyłącznie o dostępność tej energii dla nowego inwestora, ale i dostawców komponentów. Liczą się także ceny, a w przypadku energii w Polsce są one bardzo wysokie. I tego właśnie miały dotyczyć ostatnie rozmowy między negocjatorami z VW i stroną polską.

Wiosną 2021 Volkswagen zapowiedział budowę czterech gigafabryk baterii w Europie. Trzy lokalizacje zostały już wybrane - Hiszpania, Szwecja i Niemcy.

Więcej w jutrzejszej „Rzeczpospolitej” i na rp.pl

Biznes
Ostrzeżenie szefa NATO, eksport polskich kosmetyków i cła Meksyku na Chiny
Biznes
Nowa Jałta, czyli nieznane szczegóły planu Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
Polska jest dla nas strategicznym rynkiem
Biznes
MacKenzie Scott rozdaje majątek. Była żona Bezosa przekazała ponad 7 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Biznes
Bruksela pod presją, kredyty Polaków i bariery handlowe w UE
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama