Polski przemysł w coraz większym stopniu wykorzystuje nowoczesne technologie i poprawia metody zarządzania produkcją – wynika z badania agencji Millward Brown, przeprowadzonego w dużych zakładach produkcyjnych na przełomie stycznia i lutego 2016 roku na zlecenie firmy Siemens. Jego celem była ocena stanu infrastruktury przemysłowej w Polsce oraz zmian, jakie zaszły od wejścia Polski do UE.
Podsumowujący wyniki raport „Smart Industry Polska 2016" pokazuje także możliwości rozwojowe przedsiębiorstw oraz kierunki ewolucji sposobów wytwarzania: w stronę wysokich specjalizacji oraz decentralizacji produkcji nastawionej na projektowanie dla dostosowania się do potrzeb klienta.
Pojęciem „smart industry" określa się technologie i koncepcje oparte na nowoczesnej komunikacji, elastycznych i inteligentnych technologiach produkcji oraz cyfrowej informacji. Obejmuje ono nowoczesne metody zarządzania uwzględniające m.in. aktualny popyt czy sterowanie łańcuchem dostaw oraz sposoby wytwarzania z szerokim zastosowaniem robotyzacji, przetwarzania dużych ilości zmiennych danych itd.
Polska bliżej Zachodu
Większość ankietowanych przedstawicieli firm (68 proc.) uważa, iż poziom zaawansowania ich branży jest zbliżony do tego w Europie Zachodniej. Blisko trzy czwarte przedsiębiorstw wprowadza rozwiązania dotyczące sposobu gromadzenia informacji pozwalające na bardziej efektywne zarządzanie produkcją. Niewiele mniej wykorzystuje nowoczesne technologie do poprawienia komunikacji. W największych firmach produkcja jest tak organizowana, by możliwie najlepiej dopasować ją do zmieniających się potrzeb rynkowych.
Trzeba jednak zaznaczyć, że najbardziej rozwinięte okazują się firmy z kapitałem zagranicznym działające poza przemysłem ciężkim. W tym ostatnim przeważa natomiast ocena, że pod względem zaawansowania technologicznego polskie firmy są wyprzedzane przez zachodnie.