Reklama

Kłopoty polskiej branży motoryzacyjnej. Fabryki redukują produkcję

Hamowanie przemysłu samochodowego w Europie zapowiada kłopoty dla polskich firm z branży motoryzacyjnej. Grozi im spadek zamówień i ograniczenie produkcji.

Publikacja: 05.09.2022 03:00

Kłopoty polskiej branży motoryzacyjnej. Fabryki redukują produkcję

Foto: Bloomberg

Jak poinformował w piątek prestiżowy monachijski ifo Institute, sytuacja w niemieckim przemyśle samochodowym, od którego mocno uzależnieni są polscy producenci (trafia tam blisko jedna trzecia całego eksportu branży), bardzo się pogorszyła. W sierpniu wartość wskaźnika ifo spadła do minus 10 punktów z plus 7,5 punktu w lipcu, a ocena ogólnego klimatu znalazła się pod kreską po raz pierwszy od kwietnia. – Pogorszenie nastrojów w całej gospodarce znajduje odzwierciedlenie w sektorze motoryzacyjnym – stwierdził Oliver Falck z ifo Institute.

Czytaj więcej

Niemcy obecnie produkują mniej samochodów niż w 1976 roku

Przy tym to właśnie poddostawcy branży są bardziej pesymistyczni niż producenci, oceniając sytuację jako znacznie gorszą w porównaniu do ubiegłego miesiąca. Odsetek firm wskazujących na braki w dostawach istotnych półproduktów i surowców już od połowy 2021 r. utrzymuje się na poziomie ok. 90 proc., podczas gdy w latach 2018–19 wynosił średnio 14 proc. W dodatku niemieccy producenci przewidują, że stan ten utrzyma się przez kolejne 11 miesięcy.

Według polskiego Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM), szacującego sytuację branży po II kwartale 2022 r., ograniczeniem działalności wytwórców części i komponentów są nie tylko niskie i niestabilne zamówienia od producentów aut, ale też problemy w dostawach materiałów do produkcji ze strony ich dostawców. 82 proc. producentów wskazywało na zakłócenia w dostawach surowców do produkcji, w tym dla prawie 35 proc. miały one istotny charakter.

Nie dziwi więc, że w produkcji samochodów kolejny raz widać hamowanie. W ostatnim dniu sierpnia z powodu problemów z dostawami silników zawieszona została produkcja samochodów dostawczych w należącej do Stellantisa fabryce we włoskim Sevel. Dzień wcześniej zatrzymano produkcję samochodów BMW w Lipsku, bo zabrakło komponentów do chłodnic. Z kolei na przełomie sierpnia i września trzeba było zatrzymać produkcję modeli Opla i Citroena w Figueruelas niedaleko Saragossy wskutek niedoboru półprzewodników.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

W przyszłości producenci aut mogą znacznie stracić na wartości

Z raportu firmy doradczej KPMG i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) wynika, że w pierwszym półroczu 2022 r. produkcja pojazdów samochodowych w Polsce spadła o 14,6 proc., do 214,3 tys. sztuk. Najgłębszy spadek odnotowano w produkcji aut osobowych – o 23,3 proc. r./r. – Spowodowane jest to przede wszystkim zakłóceniami w łańcuchach dostaw, wojną w Ukrainie i utrzymującymi się brakami w branży półprzewodników, co negatywnie wpływa na rynek motoryzacyjny oraz produkcję i zamówienia – podkreślono w raporcie.

Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA unijny rynek wciąż się kurczy. W pierwszej połowie 2022 r. sprzedaż samochodów osobowych spadła r./r. o 14 proc., a pojazdów użytkowych o 20 proc.

Jak podaje AutomotiveSuppliers.pl, korekty prognoz dla europejskiego sektora motoryzacyjnego dokonało Niemieckie Stowarzyszenie Przemysłu Motoryzacyjnego VDA. Jeśli do tej pory zakładano na 2022 r. sprzedaż w Europie na poziomie ubiegłorocznym, to teraz przewidywany jest 4-proc. spadek, do 11,3 mln samochodów. – Negatywne efekty popytowe będą się nasilać w najbliższych miesiącach ze względu na spadającą siłę nabywczą – stwierdza VDA, które dla Niemiec obniżyło prognozę rynkową z plus 3 proc. do minus 6 proc.

Czytaj więcej

Rynek samochodów nad Wisłą szoruje po dnie. Ale jest jeden wyjątek
Biznes
Ostrzeżenie szefa NATO, eksport polskich kosmetyków i cła Meksyku na Chiny
Biznes
Nowa Jałta, czyli nieznane szczegóły planu Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
Polska jest dla nas strategicznym rynkiem
Biznes
MacKenzie Scott rozdaje majątek. Była żona Bezosa przekazała ponad 7 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Biznes
Bruksela pod presją, kredyty Polaków i bariery handlowe w UE
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama