Polskie spółki technologiczne wciąż nie zawodzą

Branża miała udany początek roku. Kolejne kwartały też zapowiadają się dobrze, ale w marże bije wzrost kosztów.

Publikacja: 05.05.2022 21:00

Polskie spółki technologiczne wciąż nie zawodzą

Foto: Adobe Stock

Trwa sezon publikacji raportów za I kwartał 2022 r. Wyniki pokazały już m.in. Asseco BS oraz Asseco SEE. Obie przebiły oczekiwania rynku. Podobnie jak spółka matka: Asseco Poland. 25 maja opublikuje raport za I kwartał, ale już znany jest szacunkowy zysk netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej. Przekroczył 108 mln zł. Był wyższy niż rok temu i przebił oczekiwania.

Spółki z grupy Asseco oraz takie firmy jak Ailleron czy DataWalk są notowane na giełdzie, zdaniem analityków ich notowania mają potencjał do wzrostu. Podobnie w przypadku dystrybutorów sprzętu IT. Rekordowe wyniki w ostatnich kwartałach wypracowała grupa AB. Deklaruje, że utrzyma mocne tempo. Dobrze radzą sobie też tacy dystrybutorzy jak Action, NTT System czy Asbis. W biznes tego ostatniego uderzył wybuch wojny, bo gros obrotów Asbisu pochodzi z krajów byłego ZSRR. Mimo to jego przychody w I kwartale spadły tylko o 5 proc., do 694,6 mln dolarów. Co więcej, mimo spadku przychodów grupa zwiększyła rentowność, wypracowując zysk netto na poziomie 16 mln dolarów, czyli o 6 proc. wyższy niż rok temu.

– Szybko odzyskaliśmy część utraconych przychodów z krajów dotkniętych wojną – podkreśla Serhei Kostevitch, prezes Asbisu.

Z jednej strony sektor IT jest beneficjentem przyspieszonej przez covid cyfryzacji. Z drugiej jednak w marże sektora bije wzrost kosztów, w szczególności wynagrodzeń. Dopiero najbliższe kwartały pokażą, w jakim stopniu firmom uda się przerzucić rosnące koszty na klientów.

Istnieje obawa, że inflacja przełoży się na spadek konsumpcji, a to uderzyłoby w handel zarówno tradycyjny, jak i internetowy. Na razie e-commerce radzi sobie całkiem dobrze. W czwartek szacunkowe wyniki za I kwartał opublikował Shoper. Jego przychody wzrosły o 67 proc., do 26,3 mln zł, a EBITDA o 20 proc., do 7,7 mln zł. Zarząd spodziewa się dwucyfrowego wzrostu e-commerce w Polsce w 2022 r. Shoper rok temu wszedł na warszawską giełdę. Jego notowania zdaniem analityków mają potencjał wzrostowy.

Podobnie w przypadku lidera branży, Allegro. Początkowo jego akcje na giełdzie były hitem, ale w ostatnich kilkunastu miesiącach wycena stopniała m.in. w reakcji na wzrost konkurencji ze strony zagranicznych podmiotów.

Biznes
Chiński rywal ChatGPT zaatakowany. Potężny cios hakerów w DeepSeek
Materiał Promocyjny
Gospodarka natychmiastowości to wyzwanie i szansa
Biznes
Janusz Palikot wyszedł z aresztu. Uzbierał 2 mln zł, ma kilkaset milionów długu
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski startup ElevenLabs podbija USA
Biznes
Wykuwa się kolejny pancerny gigant w Europie
Materiał Promocyjny
Suzuki Vitara i S-Cross w specjalnie obniżonych cenach. Odbiór od ręki
Biznes
Awantura o pizzę z ananasem. Nowa cena, to 100 funtów
Materiał Promocyjny
Wojażer daje spokój na stoku