Polskie spółki technologiczne wciąż nie zawodzą

Branża miała udany początek roku. Kolejne kwartały też zapowiadają się dobrze, ale w marże bije wzrost kosztów.

Publikacja: 05.05.2022 21:00

Polskie spółki technologiczne wciąż nie zawodzą

Foto: Adobe Stock

Trwa sezon publikacji raportów za I kwartał 2022 r. Wyniki pokazały już m.in. Asseco BS oraz Asseco SEE. Obie przebiły oczekiwania rynku. Podobnie jak spółka matka: Asseco Poland. 25 maja opublikuje raport za I kwartał, ale już znany jest szacunkowy zysk netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej. Przekroczył 108 mln zł. Był wyższy niż rok temu i przebił oczekiwania.

Spółki z grupy Asseco oraz takie firmy jak Ailleron czy DataWalk są notowane na giełdzie, zdaniem analityków ich notowania mają potencjał do wzrostu. Podobnie w przypadku dystrybutorów sprzętu IT. Rekordowe wyniki w ostatnich kwartałach wypracowała grupa AB. Deklaruje, że utrzyma mocne tempo. Dobrze radzą sobie też tacy dystrybutorzy jak Action, NTT System czy Asbis. W biznes tego ostatniego uderzył wybuch wojny, bo gros obrotów Asbisu pochodzi z krajów byłego ZSRR. Mimo to jego przychody w I kwartale spadły tylko o 5 proc., do 694,6 mln dolarów. Co więcej, mimo spadku przychodów grupa zwiększyła rentowność, wypracowując zysk netto na poziomie 16 mln dolarów, czyli o 6 proc. wyższy niż rok temu.

– Szybko odzyskaliśmy część utraconych przychodów z krajów dotkniętych wojną – podkreśla Serhei Kostevitch, prezes Asbisu.

Z jednej strony sektor IT jest beneficjentem przyspieszonej przez covid cyfryzacji. Z drugiej jednak w marże sektora bije wzrost kosztów, w szczególności wynagrodzeń. Dopiero najbliższe kwartały pokażą, w jakim stopniu firmom uda się przerzucić rosnące koszty na klientów.

Istnieje obawa, że inflacja przełoży się na spadek konsumpcji, a to uderzyłoby w handel zarówno tradycyjny, jak i internetowy. Na razie e-commerce radzi sobie całkiem dobrze. W czwartek szacunkowe wyniki za I kwartał opublikował Shoper. Jego przychody wzrosły o 67 proc., do 26,3 mln zł, a EBITDA o 20 proc., do 7,7 mln zł. Zarząd spodziewa się dwucyfrowego wzrostu e-commerce w Polsce w 2022 r. Shoper rok temu wszedł na warszawską giełdę. Jego notowania zdaniem analityków mają potencjał wzrostowy.

Podobnie w przypadku lidera branży, Allegro. Początkowo jego akcje na giełdzie były hitem, ale w ostatnich kilkunastu miesiącach wycena stopniała m.in. w reakcji na wzrost konkurencji ze strony zagranicznych podmiotów.

Biznes
Kolejny koncern zbrojeniowy z Unii będzie produkował na Ukrainie
Biznes
Gdzie wyrzucić woreczek po ryżu? Wiele osób popełnia ten sam błąd
Biznes
Trump pozbywa się papierowych słomek. To (częściowo) dobra decyzja, mówią ekolodzy
Biznes
TikTok powraca do sklepów z aplikacjami Apple i Google w USA
Biznes
Kto dostarczy okręty dla Polski, nowe cła USA i zmiany w programie mieszkaniowym