Reklama

Polskie firmy w strachu przed rosyjską inwazją na Ukrainę

Przeszło jedna trzecia firm w Polsce obawia się skutków rosyjskiej agresji na Ukrainę – wynika z Miesięcznego Indeksu Koniunktury realizowanego przez Polski Instytut Ekonomiczny (PIE) i Bank Gospodarstwa Krajowego. Duże obawy mają firmy zajmujące się transportem i logistyką.

Publikacja: 15.02.2022 12:29

DEmonstracja w Kijowie

DEmonstracja w Kijowie

Foto: AFP

W ocenie przedsiębiorców, rosyjska inwazja doprowadziłaby do załamania ukraińskiej gospodarki, co odbiłoby się na polskim eksporcie zarówno do Ukrainy jak i Rosji. Według PIE, Ukraina jest czwartym odbiorcą polskiego eksportu spoza krajów UE (2,19 proc. udziału całości eksportu): sprowadza z Polki głównie samochody, wyroby z tworzyw sztucznych oraz chemikalia i nawozy. Z kolei Rosja jest trzecim pozaunijnym odbiorcą polskiego eksportu (2,78 proc. udziału całości eksportu), a jednocześnie najważniejszym dostawcą konsumowanych przez polską gospodarkę surowców energetycznych. Jak twierdzi – 75 proc. całego polskiego importu węgla pochodzi z Rosji, podobnie jak 55 proc. importu gazu. Rosja dostarcza także 65 proc. polskiego importu ropy, więc tu są najważniejsze ryzyka – wylicza Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, ekonomistka z Wydziału Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego.

Według Polsko-Ukraińskiej Izby Gospodarczej (PUIG), okupacja Ukrainy wyhamowałaby rosnącą od miesięcy polsko-ukraińską wymianę handlową, w której obroty w ostatnich 10 miesiącach ub. roku podskoczyły o 44 proc. do 10,4 mld dolarów przekraczając poziom sprzed kryzysu finansowego 2007 r. Według PUIG inwazja odbiłaby się na polskiej branży metalurgicznej ze względu na spadek ukraińskiego importu, a także na przemyśle elektromaszynowym i chemicznym, eksportujących na ukraiński rynek oraz polskich przedsiębiorstwach sektora rolno-spożywczego, które zarówno eksportują jak i importują z Ukrainy.

- Zaostrzenie konfliktu to także potencjalne zagrożenie dla polskich inwestycji na Ukrainie, których napływ w 2020 r., wg. danych Narodowego Banku Ukrainy, wyniósł 129,3 mln dolarów, czyniąc Polskę czwartym największym inwestorem w tym kraju – mówi Jan Strzelecki, analityk Zespołu Gospodarki Światowej PIE.

Z badania PIE wynika, że wojna na Ukrainie bardziej może zagrozić prowadzeniu działalności firm małych (wśród których blisko połowa obawia się zagrożenia – 47 proc.), a mniej dużych, w których zagrożenie odczuwa tylko 13 proc. przedsiębiorstw. - Wśród branż największy niepokój obserwujemy w firmach transportowych, wśród których 43 proc. wskazuje na duże zagrożenie – komentuje Katarzyna Dębkowska, kierownik zespołu foresightu gospodarczego PIE.

Kryzysowe scenariusze zakładają także masowy napływ uchodźców z Ukrainy, co wymagałoby od polskich władz wielu działań: m.in. wzmocnienia granicy, tworzenia tymczasowych obozów czy liberalizację wydawania wiz. Eksperci mają wątpliwości co do ich powodzenia: - Rząd ma niechętny stosunek do przyjmowania uchodźców w ogóle. Nie jesteśmy przygotowani ani na ich zwiększoną liczbę, podobnie jak na ich integrację – uważa Małgorzata Bonikowska, prezes Centrum Stosunków Międzynarodowych.

Reklama
Reklama

Zdaniem Andrzeja Kubisiaka, zastępca dyrektora PIE, międzynarodowe konwencje będą zobowiązywać nasz kraj do niesienia pomocy. - W zależności od skali zjawiska, konieczna może się okazać również koordynacja działań międzynarodowych – twierdzi Kubisiak.

Czytaj więcej

Wojenne wstrząsy chwieją giełdami
Biznes
Ostrzeżenie szefa NATO, eksport polskich kosmetyków i cła Meksyku na Chiny
Biznes
Nowa Jałta, czyli nieznane szczegóły planu Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
Polska jest dla nas strategicznym rynkiem
Biznes
MacKenzie Scott rozdaje majątek. Była żona Bezosa przekazała ponad 7 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Biznes
Bruksela pod presją, kredyty Polaków i bariery handlowe w UE
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama