Dieta Polaków w centrum uwagi

W poprawie nawyków żywieniowych pomaga wpisująca się w oczekiwania klientów w tym zakresie oferta sieci handlowych oraz ich działania edukacyjne.

Publikacja: 25.10.2021 10:00

Materiał powstał we współpracy z siecią Biedronka

Rośnie świadomość Polaków dotycząca zdrowego żywienia. Wiąże się to m.in. ze zmianami społecznymi w ostatnich dekadach. A jednocześnie choć coraz lepiej zdajemy sobie sprawę ze znaczenia właściwego odżywania, to na co dzień nie zawsze mamy zdrowy jadłospis. Często także, choć wydaje nam się, że wiemy, jak się zdrowo odżywiać, to trudno nam te zasady zastosować w życiu. Różnicę między naszymi wyobrażeniami a rzeczywistością unaoczniła ostatnio pandemia.

Wsparciem w nierównej walce Polaków z niezdrowymi wzorcami konsumpcji są sieci handlowe. Dzieje się tak m.in. dzięki szerokiej ofercie i stałej dostępności owoców i warzyw, które umieszczone są przy wejściu do sklepu, oraz podaży innych zdrowych produktów wysokiej jakości w atrakcyjnych cenach. Tak jest choćby w sklepach największej sieci handlowej w Polsce, czyli w Biedronce.

Ten i podobne wnioski przynosi raport z badania „Zwyczaje żywieniowe w Polsce. Co się zmieniło przez ostatnie 25 lat?" zrealizowanego przez IPSOS na zlecenie Jeronimo Martins Polska, właściciela sieci Biedronka. Autorzy w obszernym badaniu bardzo szczegółowo prześwietlili nasze przyzwyczajenia związane z żywieniem i prześledzili, jak się one zmieniały od 1996 r.

Wyobrażenia a rzeczywistość

Wraz z wielowymiarowymi zmianami w społeczeństwie od lat 90. ewoluują nasze zwyczaje żywieniowe. Zachłyśnięcie się bogactwem wyboru w początkach transformacji stopniowo zostało zastąpione przez poszukiwanie produktów nie tylko przystępnych cenowo, ale także o wysokiej jakości. Bo dziś jedzenie zdecydowanie bardziej niż 25 lat temu ma być przyjemnością.

Jak wynika z raportu, przekonanie o tym, że odżywianie ma wpływ na zdrowie, jest w Polsce powszechne. Aż dwie trzecie Polaków uważa, że odżywia się zdrowo, jednocześnie rośnie grupa osób świadomych, że tak nie robi. Zdrowe odżywianie się definiowane jest przede wszystkim jako jedzenie codziennie owoców i warzyw, sięganie po produkty naturalne, ograniczanie spożycia cukru, soli i tłuszczu oraz jadanie pięciu posiłków w ciągu dnia.

Mamy poczucie, że odżywiamy się zdrowiej niż 25 lat temu, bo wzrosła nasza wiedza na temat zdrowego żywienia. Jednak w rzeczywistości obecna dieta nie zawsze jest zdrowsza niż dawniej i wzrostowi świadomości dotyczącej zdrowego sposobu odżywiania nie towarzyszą istotne zmiany postaw. Efekt? Choć większość z nas ma poczucie, że właściwie się odżywia, to ponad 50 proc. Polaków ma nadwagę lub otyłość. Pandemia to zjawisko jeszcze pogłębiła.

Spora część ankietowanych Polaków deklaruje, że wskutek pandemii chce bardziej zadbać o zdrowie i odżywianie. Ponad 40 proc. uważa, że wprowadziło zdrowsze zmiany do diety, ma więcej czasu na gotowanie i jada bardziej regularnie. Fakty jednak temu przeczą. Nasz wskaźnik BMI (jeden z ważnych wskaźników opisujących nasz stan fizyczny, obrazujący przybliżoną zawartość tkanki tłuszczowej w organizmie) znacząco wzrósł w pandemii. Dlaczego? Pandemia zmieniła nasz styl życia na mniej aktywny (ograniczone kontakty społeczne, ograniczony dostęp do klubów fitness, praca zdalna itp.). Częściej też sięgamy po przekąski.

Eksperci od żywienia wskazują więc, że wskutek pandemii narasta problem otyłości i chorób dietozależnych. Niestety, ten trend szczególnie nasilił się wśród dzieci, ze względu na zdalne nauczanie (brak ruchu, większa ilość spożywanych niezdrowych produktów).

Ewolucja w handlu

Raport „Zwyczaje żywieniowe w Polsce. Co się zmieniło przez ostatnie 25 lat?" pokazuje także przekrojowo, jak ewoluowało nasze podejście do robienia zakupów żywnościowych. Przez pierwsze lata transformacji kluczowa była dla nas mnogość towarów. Z biegiem czasu dynamicznie rozwijający się niegdyś handel wielkopowierzchniowy ustąpił jednak miejsca mniejszym i znacznie wygodniejszym sklepom, które stają się dla nas pierwszym wyborem – tak wskazuje połowa ankietowanych. Zakupy w dyskontach robi nie tylko więcej osób, ale także częściej. Nawet prawie codziennie. Polacy lubią zakupy w nich, bo łączą one zalety małych sklepów osiedlowych i hipermarketów. Dzieje się tak m.in. dlatego, że ich oferta, tak jak w przypadku Biedronki, jest zróżnicowana i przystępna cenowo, a jednocześnie wyróżnia się wysoką jakością, szczególnie w przypadku marek własnych, po które Polacy sięgają coraz chętniej.

Klienci dostrzegają, że Biedronka swoimi działaniami odpowiada na kluczowe przekonania związane ze zdrowym odżywianiem. Sklepy sieci stały się dla Polaków głównym miejscem zakupu świeżych warzyw i owoców.

Także eksperci od żywienia wskazują na wkład sieci handlowych (w tym Biedronki) w poprawę jakości żywienia Polaków. Podkreślają przy tym, że sieć ma szeroką ofertę wysokiej jakości żywności. Równocześnie nie zapomina o produktach typu light, żywności dla wegetarian i wegan, produktach z kategorii bio/eco/organic czy bezglutenowych. Ale zdrowe produkty to nie wszystko. Biedronka stawia także na popularyzację wiedzy w zakresie zdrowego żywienia. Prowadzi różnorodne działania edukacyjne, m.in. popularyzuje zbilansowane przepisy kulinarne.

Więcej na temat zmian w zwyczajach żywieniowych i zakupowych Polaków do przeczytania w raporcie „Zwyczaje żywieniowe w Polsce.

Co się zmieniło przez ostatnie 25 lat?", na stronie csr.biedronka.pl

Materiał powstał we współpracy z siecią Biedronka

Materiał powstał we współpracy z siecią Biedronka

Rośnie świadomość Polaków dotycząca zdrowego żywienia. Wiąże się to m.in. ze zmianami społecznymi w ostatnich dekadach. A jednocześnie choć coraz lepiej zdajemy sobie sprawę ze znaczenia właściwego odżywania, to na co dzień nie zawsze mamy zdrowy jadłospis. Często także, choć wydaje nam się, że wiemy, jak się zdrowo odżywiać, to trudno nam te zasady zastosować w życiu. Różnicę między naszymi wyobrażeniami a rzeczywistością unaoczniła ostatnio pandemia.

Pozostało 90% artykułu
Biznes
Polska Moc Biznesu: w centrum uwagi tematy społeczne i bezpieczeństwo
Biznes
Zyski z nielegalnego hazardu w Polsce zasilają francuski budżet? Branża alarmuje
Materiał Promocyjny
Kongres Polska Moc Biznesu 2024: kreowanie przyszłości społeczno-gospodarczej
Biznes
Domy po 1 euro na Sardynii. Wioska celuje w zawiedzionych wynikami wyborów w USA
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Litwa inwestuje w zbrojeniówkę. Będzie więcej pocisków dla artylerii