Polskie specjały biją się o Anglię

Nasze mięso, Soki i słodycze zdobywają Wielką Brytanię. Coraz więcej rodzimych firm sprzedaje markową żywność w tamtejszych sieciach handlowych. Dzięki temu eksport artykułów spożywczych na Wyspy będzie w tym roku rekordowo wysoki

Publikacja: 09.11.2007 04:40

Polskie specjały biją się o Anglię

Foto: Rzeczpospolita

Jak dowiedziała się „Rz”, umowę eksportową z brytyjską siecią Tesco podpisała właśnie firma Mokate. Będzie sprzedawać tam pod swoją marką kawę rozpuszczalną oraz cztery rodzaje cappuccino. – Wysłaliśmy już pierwszą dostawę – mówi Adam Mokrysz, szef działu Business Unit Food Ingrediens w Mokate.

To pierwszy kontrakt tej firmy na dostawy markowych wyrobów do brytyjskich sieci. Wcześniej sprzedawała w Wielkiej Brytanii czekoladę do picia i kakao pod marką sieci Sainsbury’s. Mokate liczy na to, że sprzedaż do Tesco, które kontroluje ok.

30 procent brytyjskiego rynku, przełoży się na zwiększenie eksportu w kolejnych miesiącach. W tym roku sprzedaż zagraniczna firmy poszła w górę o blisko 40 proc.

Tesco jest siecią, która sprzedaje najwięcej polskich produktów na rynku brytyjskim. – Dzisiaj w tamtejszych sklepach jest już ok. 200 polskich produktów – mówi Przemysław Skory, rzecznik Tesco. Szacunkowa wartość eksportu polskich produktów za pośrednictwem tej sieci może wynieść w 2007 r. 500 mln zł. W ubiegłym roku firma wysłała za granicę polską żywność wartą 300 mln zł, a przez ostatnich pięć lat było to łącznie 520 mln zł.

W tym miesiącu bezpośrednią współpracę z Tesco w Wielkiej Brytanii zaczyna także firma Profi, czołowy producent pasztetów drobiowych w Polsce. – Wcześniej przez rok sprzedawaliśmy nasze produkty do brytyjskich hurtowni, które dostarczały je do sieci handlowych w Wielkiej Brytanii – wyjaśnia Bogdan W. Śliwa, wiceprezes Profi. W tym czasie sprzedaż firmy na Wyspy Brytyjskie – dziś to jej drugi rynek eksportowy – zwiększyła się o 400 proc.

Coraz więcej naszej markowej żywności sprzedają także inne brytyjskie sieci. W ostatnim czasie piwo Żywiec trafiło do sklepów Sainsbury’s. W sieciach ASDA, Morrisson’s i Sainsbury’s można znaleźć soki, dżemy i przetwory warzywne pod znakiem Agros Nova. – Wielka Brytania to kraj, do którego nasz eksport rośnie najszybciej. W 2006 r. jego wartość zwiększyła się o ponad 60 proc. Ten rok przyniesie nam podwojenie obrotów – wyjaśnia Joanna Bancerowska, rzecznik prasowy Agros Novej.

Brytyjskie sieci handlowe zwiększają ofertę naszych produktów ze względu na Polaków, którzy po integracji z Unią Europejską masowo wyemigrowali do Anglii. Szacuje się, że w Wielkiej Brytanii przebywa obecnie od 500 tys. do 1 mln rodaków.

– Polonia chętnie sięga po tradycyjne produkty. Szczególnie te, które można łatwo przygotować – mówi Patrycja Hatalska, rzecznik prasowy Heinz Polska, który od maja tego roku sprzedaje m.in. dania gotowe i warzywa w puszkach pod marką Pudliszki w sieciach ASDA, Tesco i Sainsbury’s. Sprzedaż do Wielkiej Brytanii stanowi 80 proc. eksportu firmy.

Polskie produkty kupują coraz częściej także Brytyjczycy. W sieci Tesco wśród tzw. produktów etnicznych nasza żywność zajmuje już czwarte miejsce po azjatyckiej, koszernej i karaibskiej.

Dzięki ekspansji polskich marek spożywczych w sieciach handlowych w ciągu pierwszych siedmiu miesięcy 2007 r. Wielka Brytania przesunęła się z piątego na drugie miejsce wśród krajów, w których sprzedajemy najwięcej produktów rolno-spożywczych. Więcej trafia tylko do Niemiec. Z danych zespołu monitoringu zagranicznych rynków rolnych Fundacji Programów Pomocy dla Rolnictwa (FAMMU) od stycznia do lipca 2007 r. wartość eksportu artykułów rolno-spożywczych na Wyspy Brytyjskie przekroczyła 360 mln euro i była o 28 proc. wyższa niż przed rokiem. W tym czasie sprzedaliśmy za granicę produkty spożywcze łącznie za ok. 5,3 mld euro. To 13 proc. więcej niż w pierwszych siedmiu miesiącach 2006 r. Największy udział (prawie 13 proc.) w eksporcie żywności do Wielkiej Brytanii mają mięso i podroby z drobiu. Na drugim miejscu, z udziałem 6,5 proc., są czekolada i inne produkty z kakao.

Sprzedaż na rynek angielski stanowi 12 proc. eksportu giełdowej Jutrzenki, czołowego producenta słodyczy w Polsce. – W najbliższych latach udział ten z pewnością wzrośnie – szacuje Krzysztof Koszela, dyrektor ds. eksportu Jutrzenki. Firma ta oferuje swoje produkty w sklepach ASDA, Morrisson’s, a od czterech miesięcy także Tesco. Na współpracy z nimi z pewnością się nie skończy. Krzysztof Koszela przyznaje, że Jutrzenka prowadzi rozmowy z kolejnymi brytyjskimi sieciami.

W pierwszej dziesiątce polskich produktów eksportowanych na rynek brytyjski są także pomidory. W ciągu siedmiu miesięcy 2007 r. sprzedaliśmy ich tam za 12,3 mln euro.

W ubiegłym roku Tesco sprzedało 12 tys. ton pomidorów z Polski, o połowę więcej niż rok wcześniej. Obecnie co trzeci pomidor sprzedawany na wagę w brytyjskich sklepach sieci pochodzi znad Wisły. Ich głównym dostawcą jest firma Vegex z wielkopolskiego Opatówka. Niemal 73 proc. eksportu firmy trafia do Wielkiej Brytanii.

Wielka Brytania jest trzecim na świecie i drugim w Europie importerem żywności. To zatem naturalne, że kupuje coraz więcej z Polski, która należy do krajów, w których eksport artykułów rolno-spożywczych rośnie najszybciej. W najbliższych latach Wielka Brytania utrzyma się w czołówce rynków eksportowych Polski. Jej znaczenie może zmniejszyć się nieco, jeżeli ograniczenia importowe wobec Polski zniesie Rosja.

Dzięki dostawom do sieci Tesco w Wielkiej Brytanii kraj ten stał się największym rynkiem dla naszych polskich zakładów. Pierwsze dostawy konserw, pasztetów, dań gotowych i przetworów owocowych wysłaliśmy do Tesco w drugiej połowie lipca tego roku. Wcześniej zaczęliśmy współpracę z siecią ASDA. Łącznie od sierpnia do końca października 2007 r. nasz eksport do Wielkiej Brytanii był o ok. 40 proc. większy niż na początku tego roku.

Jak dowiedziała się „Rz”, umowę eksportową z brytyjską siecią Tesco podpisała właśnie firma Mokate. Będzie sprzedawać tam pod swoją marką kawę rozpuszczalną oraz cztery rodzaje cappuccino. – Wysłaliśmy już pierwszą dostawę – mówi Adam Mokrysz, szef działu Business Unit Food Ingrediens w Mokate.

To pierwszy kontrakt tej firmy na dostawy markowych wyrobów do brytyjskich sieci. Wcześniej sprzedawała w Wielkiej Brytanii czekoladę do picia i kakao pod marką sieci Sainsbury’s. Mokate liczy na to, że sprzedaż do Tesco, które kontroluje ok.

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Biznes
Zełenski i Trump rozmawiają o zakończeniu wojny. Czy Prezydent zawetuje ustawę o składce zdrowotnej?
Materiał Partnera
Chcesz skalować swój e-biznes? PM Showcase Day to wiedza i relacje, które naprawdę działają!
Biznes
Gdzie wyrzucić karton po mleku? Nie wszyscy znają dobrą odpowiedź
Biznes
Uczelnie chronią zagranicznych studentów. „Zatrudnijcie adwokata, nie opuszczajcie USA”
Biznes
Chiny zbliżają się do UE. Rekord na GPW. Ukrainie grozi niewypłacalność