Zgoda Brukseli na pomoc lotniskom

Komisja Europejska dopuściła wczoraj finansowanie z publicznych pieniędzy rozwoju dwóch lotnisk. Kolejnych osiem czeka na zgodę

Publikacja: 05.06.2008 06:44

Bruksela zgodziła się na dofinansowanie przez państwo lotniska w gdańskim Rębiechowie i budowy portu w Świdniku pod Lublinem.

Gdańsk będzie mógł skorzystać z pomocy w wysokości 6 mln zł, a Świdnik – 296 mln zł. To dokładnie tyle, ile potrzeba na wybudowanie nowego lotniska.

Gdańsk te pieniądze zdążył już wydać, m.in. na nową płytę postojową, rozbudowę terminalu cargo czy bagażowni. – Wyłożyliśmy własne pieniądze. Zgoda Komisji na pomoc publiczną oznacza, że otrzymamy częściowy zwrot w ramach podpisanego w zeszłym roku kontraktu wojewódzkiego – mówi Tomasz Klosowski, prezes spółki zarządzającej gdańskim lotniskiem.

Komisja zgodziła się również na dofinansowanie z funduszy unijnych portu w Świdniku. – To kwota, która wystarczy na budowę lotniska – mówi Jacek Sobczak, wicemarszałek województwa lubelskiego. Kwota obejmuje fundusze unijne przyznane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego i wkład własny, który zapewnią główni udziałowcy, czyli miasto Lublin i województwo lubelskie.

296 mln zł możemy zainwestować z budżetu państwa i samorządów w budowę lotniska w Świdniku

Jak uzasadniała Komisja, wydając zgodę, w regionie nie znajduje się żadne konkurencyjne lotnisko, leży on na stosunkowo trudno dostępnych obrzeżach Unii Europejskiej. Nowy port ma przybliżyć województwo do Europy. W rządowym programie rozwoju lotnisk opracowanym przez Ministerstwo Transportu przyjęto, że na ścianie wschodniej potrzebne są dwa – trzy lotniska, w tym jedno na Lubelszczyźnie. Program nie wskazywał jednak konkretnej miejscowości. Przez długi czas obok lokalizacji w Świdniku rozważano budowę lotniska w Niedźwiadzie.

Władze regionu chcą, by port w Świdniku zaczął działać w 2011 roku. – Za rok, na początku maja planujemy wmurować kamień węgielny pod nowe lotnisko – mówi marszałek Sobczak. – Prace potrwają półtora roku.

Na terenie portu ma powstać terminal, który w miarę potrzeby będzie rozbudowywany etapami. Lotnisko ma obsługiwać ok. 500 tys. pasażerów rocznie. To wystarczy, by zarobiło na swoją działalność.

Budowa terminalu, płyty postojowej czy pasa startowego ma kosztować ok. 300 mln zł. Większość środków na rozbudowę będzie pochodzić z funduszy unijnych, część dołożą władze województwa.

Zgoda Komisji Europejskiej na udzielenie pomocy publicznej jest niezbędna w przypadku dotacji budżetowych na przedsięwzięcia komercyjne, jakimi są m.in. lotniska. Jak dowiedziała się „Rz”, na podobną decyzję Brukseli czeka jeszcze osiem innych krajowych lotnisk.

Biznes
GPW: Spółki z sektora medycznego pod lupą
Materiał Promocyjny
Przed wyjazdem na upragniony wypoczynek
Biznes
Wojna celna Trumpa zawieszona, przemysł w Europie się stabilizuje, a Wielka Brytania chce resetu z UE
Biznes
Sądne dni w sporze o imperium Zygmunta Solorza
Biznes
Ontario zakazuje prowadzenia interesów z firmami z USA. Silny cios w Elona Muska
Biznes
Szef MAP Jakub Jaworowski ostrzega spółki. Chodzi o wydatkowanie środków publicznych