Europejski rynek inwestycji w centra handlowe w trzecim kwartale osiągnął wartość 7,3 mld euro, 4 proc. więcej niż kwartał wcześniej - podaje firma doradcza CB Richard Ellis. Firma zaznacza, że wyniki z ostatniego kwartału, zarówno na rynku inwestycji we wszystkie rodzaje nieruchomości komercyjnych, jak i w centra handlowe, są znacznie lepsze w porównaniu z trzecim kwartałem 2009 r. 90 proc. transakcji przypadło na pięć europejskich rynków.

Liderami są Wielka Brytania i Niemcy, ale już trzy kraje zajmują wspólnie trzecie miejsce i są to Francja, Polska i Hiszpania - tylko w trzecim kwartale w każdym w tych krajów zainwestowano w centra handlowe ponad 450 mln euro. Do najważniejszych umów należy zaliczyć transakcję sprzedaży części sklepów Tesco (firma dalej wynajmuje te powierzchnie) czy nabycie Stratford Shopping Centre przez Catalyst Capital o wartości 110 mln euro.

Polska i Hiszpania znacznie polepszyły wyniki z poprzedniego kwartału. Najważniejszymi transakcjami była sprzedaż drugiej transzy oddziałów banku BBVA w Hiszpanii oraz nabycie przez Unibail-Rodamco centrów handlowych Arkadia i Wileńska w Warszawie.

Całkowita wartość inwestycji w centra handlowe w Europie Środkowo-Wschodniej osiągnęła poziom 1,3 mld euro. Ponad połowa wszystkich inwestycji przeprowadzonych w naszym regionie od początku roku była przeprowadzona w Polsce. - Polski rynek powierzchni handlowych jest jednym z najbardziej interesujących i atrakcyjnych obszarów w całej Europie, oferując znakomite produkty inwestycyjne. Duży popyt na najlepsze lokale w centrach handlowych pozwala inwestorom na maksymalizację zysków poprzez odpowiednie zarządzanie centrum i odpowiedni dobór najemców - wyjaśnia Patrick O’Gorman, dyrektor działu rynków kapitałowych w CB Richard Ellis.