E-handel wychodzi poza kraj

Rusza kolejna, siódma już edycja Programu Handlu Zagranicznego. Podczas trzech najbliższych wydarzeń eksperci i przedsiębiorcy przeanalizują sprzedaż polskich produktów za granicę w formule e-commerce w Europie i Chinach.

Publikacja: 10.05.2021 00:03

Do 2040 roku 95 proc. wszystkich zakupów będzie odbywało się w kanale online, prognozują eksperci z

Do 2040 roku 95 proc. wszystkich zakupów będzie odbywało się w kanale online, prognozują eksperci z NASDAQ

Foto: shutterstock

Program Handlu Zagranicznego (PHZ) jest realizowany od 2018 r. w trybie dwóch edycji rocznie (wiosennej i jesiennej). To wspólna inicjatywa pięciu podmiotów zainteresowanych wsparciem polskiego eksportu. Głównym organizatorem PHZ jest Bank BNP Paribas.

– Jako największy bank w strefie euro oraz jedna z trzech światowych grup finansowych najmocniej wspierających globalny handel czujemy się niejako w obowiązku pomagać polskim eksporterom i inspirować ich do zainteresowania się nowymi rynkami sprzedaży – mówi Piotr Jabłoński, dyrektor departamentu finansowania handlu w BNP Paribas.

Partnerami programu są: Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE), wywiadownia gospodarcza Dun & Bradstreet (wcześniej BISNODE) oraz Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH). „Rzeczpospolita" jest partnerem medialnym PHZ.

Program ma na celu wsparcie w eksporcie i ekspansji inwestycyjno-kapitałowej przede wszystkim firm z sektora MŚP, ale także mniejsze korporacje tzw. mid-caps. Dotychczas, w latach 2018–2019, odbyło się kilkadziesiąt konferencji na żywo we wszystkich miastach wojewódzkich oraz mniejszych miejscowościach, a w 2020 r. kilkanaście warsztatów online. Omawiano m.in. rynki azjatyckie, ze szczególnym uwzględnieniem Chin, rynki afrykańskie oraz wybrane rynki europejskie (w tym: Włochy i Francję) i Bliskiego Wschodu (w tym Zjednoczone Emiraty Arabskie w kontekście udziału Polski w światowej wystawie EXPO w Dubaju). Spotkania miały też charakter branżowy (eksport polskiej żywności, rynek budowlany w Niemczech) i związany z bieżącymi wydarzeniami w światowym handlu (skutki brexitu dla wymiany towarowej Polski z Wielką Brytanią i skutki pandemii w handlu z Azją).

E-handel na fali

W rozpoczynającej się, siódmej już edycji PHZ omawiany będzie eksport w formule e-commerce, która w dobie koronawirusa nabrała dużo większego znaczenia. Coraz więcej polskich firm sprzedaje za granicę dzięki możliwościom, jakie daje e-commerce, a jak wskazuje Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej (IGE) tylko w okresie marzec–grudzień 2020 r. powstało 11 tys. nowych e-sklepów, których część od razu pozycjonuje się globalnie.

– Warto zwrócić uwagę choćby na takie rynki, jak: Czechy, Ukraina czy Francja – wskazuje szefowa IGE.

Trzy spotkania

Podczas pierwszego spotkania siódmej edycji PHZ, które odbędzie się już 10 maja eksperci z PwC oraz Izby Gospodarki Elektronicznej zanalizują krajowy rynek e-commerce i możliwości, jakie ta formuła stwarza przy sprzedaży zagranicznej. Głos zabiorą m.in. Michał Kreczmar, dyrektor ds. transformacji cyfrowej w firmie doradczej PwC oraz właśnie Patrycja Sass-Staniszewska. Spotkanie to będzie poświęcone rynkom europejskim, w szczególności rynkowi niemieckiemu i brytyjskiemu. O tym, jak zaistnieć na rynku online w Niemczech, opowie Łukasz Chrabański, kierownik zagranicznego biura handlowego PAIH we Frankfurcie nad Menem. Z kolei o tym, jakie są możliwości i ograniczenia rynku e-commerce w Wielkiej Brytanii, także w kontekście konsekwencji brexitu, opowie Wojciech Stando, kierownik biura PAIH w Londynie.

Nowością podczas tej edycji PHZ online będzie możliwość networkingu z zaproszonymi ekspertami i przedsiębiorcami.

Kolejne dwa spotkania w ramach siódmej edycji PHZ poświęcone eksportowi w formule e-commerce też odbędą się w maju. 13 maja zaplanowano debatę z udziałem przedsiębiorców, a 31 maja omówienie chińskiego rynku e-commerce.

Program Handlu Zagranicznego (PHZ) jest realizowany od 2018 r. w trybie dwóch edycji rocznie (wiosennej i jesiennej). To wspólna inicjatywa pięciu podmiotów zainteresowanych wsparciem polskiego eksportu. Głównym organizatorem PHZ jest Bank BNP Paribas.

– Jako największy bank w strefie euro oraz jedna z trzech światowych grup finansowych najmocniej wspierających globalny handel czujemy się niejako w obowiązku pomagać polskim eksporterom i inspirować ich do zainteresowania się nowymi rynkami sprzedaży – mówi Piotr Jabłoński, dyrektor departamentu finansowania handlu w BNP Paribas.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Biznes
Kolejny koncern zbrojeniowy z Unii będzie produkował na Ukrainie
Biznes
Gdzie wyrzucić woreczek po ryżu? Wiele osób popełnia ten sam błąd
Biznes
Trump pozbywa się papierowych słomek. To (częściowo) dobra decyzja, mówią ekolodzy
Biznes
TikTok powraca do sklepów z aplikacjami Apple i Google w USA
Biznes
Kto dostarczy okręty dla Polski, nowe cła USA i zmiany w programie mieszkaniowym