Przewozy Regionalne wyjeżdżają ze Śląska

Marszałek podjął decyzje o przekazaniu swojej spółce obsługi regionalnych połączeń kolejowych

Publikacja: 27.06.2012 16:26

Zgodnie z decyzją marszałka Koleje Śląskie maja być wyłącznym  operatorem na trasach regionalnych w latach 2013 – 2015.

Zakład zatrudnia 1797 osób. Władze Przewozów Regionalnych deklarują, że będą rozmawiać z zarządem województwa na temat przejęcia  pracowników przez Koleje Śląskie.

- Będziemy współpracować ze śląskim Urzędem Pracy przy realizacji programu przekwalifikowań zawodowych dla naszych pracowników. Jesteśmy też gotowi podjąć natychmiastowe rozmowy ze Śląskim Urzędem Marszałkowskim na temat zatrudnienia tych osób przez należącą do Marszałka spółkę Koleje Śląskie – mówi  Małgorzata Kuczewska-Łaska, prezes Przewozów Regionalnych..

Przewozy Regionalne, których jednym  piętnastu współwłaścicieli jest marszałek Śląski obsługiwały połączenia 103 pociągami elektrycznymi i 3 lokomotywami. Cały tabor jest własnością spółki.  Sprzedaż taboru marszałkowi  nie jest przewidywana, spółka jest skłonna   go wydzierżawić.

Utrata zlecenia na terenie województwa Śląskiego oznacza  znaczne uszczuplenie przychodów. Marszałek Śląski dopłacał do  realizacji połączeń najwięcej spośród wszystkich klientów  samorządowej spółki – w tym roku  dotacja wyniosła 120 mln zł,  w roku 2011 – 146,6 mln zł.  Tymczasem druga w kolejności małopolska w tym roku przeznaczyła na dotowanie swoich połączeń 92 mln zł.

Brak zleceń na Śląsku może utrudnić spółce dalszą poprawę wyników finansowych. Rok  2011 spółka zakończyła strata w wysokości 52,7 mln zł, w tym odsetki dla PK PPLK wynosiły 53 mln zł.  – po raz pierwszy wypracowaliśmy zysk na działalności  operacyjnej. Wyniósł on 10,2 mln zł – mówi  Elżbieta Grudzień, dyrektor finansowa Przewozów Regionalnych.  Jak  dodaje plany na ten rok przewidują  osiągnięcie straty w wysokości 41 mln zł przy  konieczności spłacenia 59 mln zł odsetek na rzecz PKP PLK , zysk operacyjny ma wzrosnąć do 20 mln zł.

W roku 2011 przychody były wyższe od tych zanotowanych w   roku 2009 o 350 mln zł.  Koszty w tym czasie wzrosły o ok. 100 mln zł.

Zgodnie z decyzją marszałka Koleje Śląskie maja być wyłącznym  operatorem na trasach regionalnych w latach 2013 – 2015.

Zakład zatrudnia 1797 osób. Władze Przewozów Regionalnych deklarują, że będą rozmawiać z zarządem województwa na temat przejęcia  pracowników przez Koleje Śląskie.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Biznes
Uczelnie chronią zagranicznych studentów. „Zatrudnijcie adwokata, nie opuszczajcie USA”
Biznes
Chiny zbliżają się do UE. Rekord na GPW. Ukrainie grozi niewypłacalność
Biznes
Unia Europejska nie wycofuje się z ESG
Biznes
Trwa konkurs dziennikarski „Voice Impact Award”
Biznes
Davos w cieniu skandalu. Założyciel forum oskarżany o nadużycia finansowe i etyczne