Zgodnie z decyzją marszałka Koleje Śląskie maja być wyłącznym operatorem na trasach regionalnych w latach 2013 – 2015.
Zakład zatrudnia 1797 osób. Władze Przewozów Regionalnych deklarują, że będą rozmawiać z zarządem województwa na temat przejęcia pracowników przez Koleje Śląskie.
- Będziemy współpracować ze śląskim Urzędem Pracy przy realizacji programu przekwalifikowań zawodowych dla naszych pracowników. Jesteśmy też gotowi podjąć natychmiastowe rozmowy ze Śląskim Urzędem Marszałkowskim na temat zatrudnienia tych osób przez należącą do Marszałka spółkę Koleje Śląskie – mówi Małgorzata Kuczewska-Łaska, prezes Przewozów Regionalnych..
Przewozy Regionalne, których jednym piętnastu współwłaścicieli jest marszałek Śląski obsługiwały połączenia 103 pociągami elektrycznymi i 3 lokomotywami. Cały tabor jest własnością spółki. Sprzedaż taboru marszałkowi nie jest przewidywana, spółka jest skłonna go wydzierżawić.
Utrata zlecenia na terenie województwa Śląskiego oznacza znaczne uszczuplenie przychodów. Marszałek Śląski dopłacał do realizacji połączeń najwięcej spośród wszystkich klientów samorządowej spółki – w tym roku dotacja wyniosła 120 mln zł, w roku 2011 – 146,6 mln zł. Tymczasem druga w kolejności małopolska w tym roku przeznaczyła na dotowanie swoich połączeń 92 mln zł.