Co dalej? Jak pandemia odbije się na wynikach branży? Jak będzie wyglądał rynek?
To trudne pytania. Jest oczywiste, że w przypadku na przykład ubezpieczeń turystycznych spadki siłą rzeczy będą. Z drugiej strony obserwujemy zwiększone zainteresowanie klientów ubezpieczeniami zdrowotnymi. W Polsce wykształcił się w tym obszarze model firm abonamentowych, a ubezpieczenia zdrowotne były trochę z tyłu. W momencie wybuchu pandemii okazało się, że model ubezpieczeniowy, który opiera się na dostawcach usług zdrowotnych z bardzo szerokim dostępem do tych usług, sprawdza się lepiej niż abonament w jednej firmie, która opiera się na grupie swoich współpracowników, w tym przypadku lekarzy i medyków.
W pierwszym okresie pandemii i lockdownu była trochę mniejsza liczba szkód komunikacyjnych, choć zwiększyła się ich średnia wartość. Eksplodowała jednak liczba szkód domowych. Wiele osób zdało sobie pewnie sprawę, że ubezpieczenie NNW i OC w życiu prywatnym ma wymiar pomocy, o której wcześniej pewnie nie myśleli.
Wzrosło zainteresowanie produktami czysto ochronnymi. Zdaliśmy sobie sprawę, jak ważną rzeczą są ubezpieczenia na życie. Zobaczymy, czy ta tendencja się utrzyma, bo natura ludzka ma to do siebie, że szybko zapominamy to, co groźne i złe. Jak to wszystko przełoży się na dalsze sprzedaże w ciągu roku, trudno powiedzieć, to trochę wróżenie z fusów. Wiele zależy od tego, czy pandemia wygaśnie, czy też będzie jej nawrót. Na pewno znaczenie będzie miało to, co dzieje się w gospodarce. Jeśli kryzys będzie głęboki, nastąpi zapewne spadek liczby ubezpieczeń korporacyjnych. To samo z ubezpieczeniami komunikacyjnymi u dilerów samochodowych. Sprzedaż w salonach mocno wyhamowała, co oczywiście przełożyło się na spadek liczby kupowanych tam polis. To oczywiście bardzo nas martwi. W dalszym ciągu, mimo zwiększonego ryzyka, udzielamy gwarancji firmom turystycznym, które nie mogą bez tego działać. Ale oczywiście najbardziej pomoże im otwarcie nieba i początek wakacji. Pracujemy też nad programem ubezpieczeń należności, które są bardzo ważne dla gospodarki i dla przedsiębiorców.
CV
Jan Grzegorz Prądzyński, prezes Polskiej Izby Ubezpieczeń. Do 2007 r. był prezesem zarządu Polskiego Biura Podróży Orbis Travel. Zasiadał także w radach nadzorczych spółek Canal Plus Cyfrowy oraz PBP SA. Był członkiem rady nadzorczej spółki Robyg SA. Pełnił również kierownicze funkcje w organizacjach branżowych i stowarzyszeniowych. Był między innymi wiceprezesem Polskiej Izby Turystyki.