Kombinat kultury

Ma największą powierzchnię wśród scen operowych świata. Jego historia rozpoczęła się w latach 30. XIX wieku. W najbliższej „Niedzieli z…” opowieść o Teatrze Wielkim w Warszawie.

Publikacja: 29.03.2020 08:00

Scena z "Halki" w reż. Mariusza Trelińskiego

Scena z "Halki" w reż. Mariusza Trelińskiego

Foto: Teatr Wielki

Został wzniesiony w latach 1825-1833 według projektu Antonia Corazziego. Wielkim został nazwany po powstaniu styczniowym 1863 roku. Zniszczony w czasie II wojny światowej, długo był odbudowywany - uroczyste otwarcie nowoczesnego gmachu Teatru Wielkiego odbyło się 19 listopada 1965 roku. W 1998 roku jego dyrektorami zostali Waldemar Dąbrowski i Mariusz Treliński – goście programu.

- Gdy ministrem kultury została Joanna Wnuk – Nazarowa – dzwoniła do mnie regularnie co trzy miesiące z propozycją objęcia dyrekcji– pamięta Waldemar Dąbrowski. – Odmówiłem trzy razy, a za czwartym powiedziałem:  tak, chyba jestem gotów. Było to po spotkaniu z Mariuszem Trelińskim i Borysem Kudlićką, którzy mi przedstawili swoją ideę „Madame Butterfly”.

Dąbrowski wspomina też, że gdy obejmował stanowisko, jednym z najważniejszych postanowień było dokonanie zmian, dzięki którym Teatr Wielki stałby się instytucją przyciągającą widzów o różnych upodobaniach i w różnym wieku. Zapamiętał bowiem, że kiedy był tu po raz pierwszy jako uczeń ze szkolną wycieczką – bardzo się zraził.

Z kolei Mariusz Treliński przypomina, że choć muzyka jest niezmienna, to ludzie, którzy jej słuchają są coraz to inni za sprawą zmieniających się czasów. Wiele wspólnych inscenizacji stworzył ze scenografem Borisem Kudlićką, z którym – jak uważa – łączy go wspólne widzenie muzyki.

- Reżyser powinien reagować na czas – wyjaśnia Treliński. – Od początku było dla mnie ważne  zapraszanie do współpracy wielu osób spoza opery – ze świata sztuk wizualnych, teatrów, kina, pokazów mody.  Wraz z ich udziałem w tworzeniu spektakli - furtka otworzyła się szerzej także dla widzów.

Teatr Wielki jest także organizatorem prestiżowego Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. Od  2019 roku Konkurs  jest członkiem Światowej Federacji Międzynarodowych Konkursów Muzycznych. Jak wyjaśnia m,in. Izabella Kłosińska, dyrektor ds. obsady - polska szkoła wokalna i nasi młodzi śpiewacy są wysoko cenieni na świecie.

Renomę ma także Polski Balet Narodowy kierowany przez Krzysztofa Pastora. Jak wyjaśnia choreograf – na audycje mające wyłonić współpracujących tancerzy - napływają setki zgłoszeń z całego świata.

Jedną z najmłodszych córek Teatru Wielkiego jest Galeria Opera regularnie pokazująca od 2012  wystawy najwybitniejszych polskich klasyków – od Stanisława Fijałkowskiego poprzez Ryszarda Winiarskiego, Edwarda Dwurnika i wielu innych. Szacuje się, że każdą ekspozycję ogląda około  50 tysięcy gości.

Po programie, także w TVP Kultura „Halka” Moniuszki w reżyserii Mariusza Trelińskiego ze scenografią Borisa Kudlićki.

Czytaj dalej RP.PL

Tylko 9 zł aż za 3 miesiące!
Ciesz się dostępem do treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce. Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.
Teatr
Największy książkowy bestseller ostatnich lat w teatrze. „Chłopki" w Legnicy
Teatr
Teatr, gdzie robotnicy chcieli grać po ciężkiej pracy
Teatr
„Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję”. Bolesna rozmowa o eutanazji
Teatr
Festiwal Boska Komedia. Spektakle, które sondują zagadki, czasu, mózgu, ciała i duszy
Materiał Promocyjny
Big data pomaga budować skuteczne strategie
Teatr
Polski Balet Narodowy w norweskich klimatach Griega i Ibsena
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje