Wystawa „Artuum Mobile”. Apokalipsa i wizualny alfabet

Wystawa „Artuum Mobile: Świat Saskii Boddeke i Petera Greenawaya” w Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu to wyjątkowy dialog artystów.

Publikacja: 14.01.2020 21:00

Foto: Materiały Prasowe, Sylwester Rozmiarek

Peter Greenaway, gigant światowego kina, autor m.in. „Kontraktu rysownika”, „Brzucha architekta” i „Ksiąg Prospera”, jest reżyserem, który myśli obrazami. W jego filmach znajdziemy mnóstwo odwołań do sztuki Rembrandta, Vermeera czy Constable’a i Turnera, a nawet do dalekowschodniej kaligrafii. Najczęściej zaś nawiązuje do renesansu, manieryzmu, baroku, mistrzów flamandzkich, ale widoczny jest też wpływ sztuki współczesnej, Mondriana czy Jaspera Johnsa.

Nic dziwnego, Greenaway zaczynał od malarstwa, zanim zajął się na dobre filmem. Jak twierdzi w jednej z wersji „Alfabetu Greenawaya” (wideoinstalacji zrealizowanej przez Saskię Boddeke), zdecydował się na tę zmianę, bo „rozczarował go brak ścieżki dźwiękowej w obrazach”. A jednak nigdy malarstwa nie porzucił i często w wolnych chwilach do niego wraca, malując najchętniej akrylami na tekturze.

BLACK WEEKS -75%

Czytaj dalej RP.PL. Nie przegap oferty roku!
Ciesz się dostępem do treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce. Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl