Jeśli w trakcie imprezy klient stwierdzi wadliwe wykonywanie umowy, powinien od razu zawiadomić o tym biuro podróży. Informacje o sposobie zgłaszania nieprawidłowości i procedurach rozpatrywania skarg powinny być w umowie z organizatorem. Dlatego wyjeżdżając, warto zabrać ze sobą umowę, program imprezy, katalog oraz warunki uczestnictwa. Pomoże to w sprawdzeniu, czy organizator wywiązuje się z zobowiązań. Jeżeli np. plaża jest dalej, niż zapewniał, nie ma klimatyzacji, a łazienka jest w korytarzu zamiast w pokoju, będzie można reklamować wycieczkę.
Biuro zmieni hotel
Zgodnie z prawem podróżny powinien zawiadomić organizatora już w trakcie wyjazdu o niezgodności świadczonych usług z umową, czyli na przykład o tym, że hotel jest dalej od plaży, niż głosiła oferta. Obowiązkiem biura podróży jest usunięcie niezgodności (np. zmiana hotelu) w rozsądnym terminie – czyli adekwatnym do realnej możliwości załatwienia sprawy. Termin wyznacza podróżny. W przypadku nieusunięcia niezgodności w tym czasie turysta może dokonać tego sam i wystąpić do organizatora o zwrot poniesionych wydatków. W dwóch przypadkach turysta nie ma obowiązku wyznaczenia takiego terminu, tj. jeśli organizator odmówi usunięcia niezgodności lub z okoliczności wynika, że niezgodność nie może być usunięta, np. nie ma hotelu spełniającego warunki określone w umowie.
Co istotne, brak powiadomienia o niedogodnościach podczas podróży może skutkować pozbawieniem możliwości skutecznego ubiegania się o odszkodowanie lub zadośćuczynienie po powrocie.
Powiadomienie powinno być zgłoszone niezwłocznie podczas imprezy turystycznej, z uwzględnieniem okoliczności danej sprawy. Oznacza to, że jeśli skutki nienależytego wykonania usługi (np. zatrucie pokarmowe) wystąpią już po zakończeniu imprezy, powiadomienie o niezgodności może nastąpić po powrocie. Ważne, aby nastąpiło w miarę możliwości szybko.
Jeśli turysta zgłaszał uwagi podczas wyjazdu, może domagać się odszkodowania także po powrocie z wycieczki. Roszczenia turystów przedawniają się dopiero po trzech latach. Zgodnie z ustawą o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych podróżnemu przysługuje obniżka ceny za cały okres, w trakcie którego stwierdzono niezgodność usług z umową, chyba że została ona spowodowana wyłącznym działaniem lub zaniechaniem podróżnego.