Koronawirus: Polacy boją się pustych sklepów i wyższych cen

Większość twierdzi, iż nie kupowała na zapas, ale jednocześnie widzi takie zachowania u innych.

Aktualizacja: 26.03.2020 13:01 Publikacja: 26.03.2020 12:39

Koronawirus: Polacy boją się pustych sklepów i wyższych cen

Foto: Fotorzepa/ Urszula Lesman

Z badania firmy ARC Rynek i Opinia wynika, że do zrobienia zapasów przyznało się 38 proc. ankietowanych, a 56 proc. temu zaprzeczyło. Jednocześnie tylko 13 proco. nie był w ostatnich dniach świadkiem masowego wykopywania produktów ze sklepów, a co drugi widział wypełnione po brzegi koszyki prawie zawsze. W efekcie rynek FMCG urósł rekordowo, zarówno w kategoriach spożywczych jak i chemicznych.

„Zachowania zakupowe Polaków uległy szybkiemu dostosowaniu do warunków epidemii – mówi Łukasz Mazurkiewicz, prezes ARC Rynek i Opinia. Na czele listy produktów kupowanych w większej niż zazwyczaj ilości, znajduje się przede wszystkim żywność o długim terminie przydatności, stanowiąca zarazem podstawę i ważny składnik codziennego menu (makarony, kasze, ryż, mąka, cukier) oraz artykuły higieniczne na czele z papierem toaletowym. - Ten ostatni produkt okazał się ważnym i okresowo deficytowym symbolem nowej sytuacji na całym świecie. Warto zwrócić uwagę także na zwiększone zakupy mięsa, które tradycyjnie w Polsce traktowane jest jako strategiczny składnik zaopatrzenia. Wydaje się, na podstawie deklaracji badanych, że początkowa panika zakupowa ustąpiła bardziej racjonalnej postawie, którą można opisać następująco: polscy konsumenci obserwują bacznie rozwój sytuacji, śledzą zaopatrzenie sklepów, rozmawiają o tym między sobą i reagują na bieżąco, ale już nie gorączkowo – dodaje.

19 zł za pierwszy miesiąc czytania RP.PL

Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.

„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium października!
Handel
Polacy przestają kupować na bazarach, zwłaszcza ubrania
Handel
Biedronka pod kreską w 2024 r., spadła sprzedaż
Handel
Biedronka szuka nowych menedżerów. Obiecuje ekspresową karierę, 8,5 tys. zł i benefity
Handel
Kolejne podwyżki w sklepach. Co najbardziej podrożało? Ale są też obniżki
Handel
Coraz drożej na sklepowych półkach. Polacy się już przyzwyczaili