Opublikowane ponad dwa lata temu wyniki kontroli Najwyższej Izby Kontroli (NIK) ws. opieki nad cmentarzami wojennymi potwierdziły, że przepisy pochodzącej sprzed niemal 90 lat ustawy z dnia 28 marca 1933 r. o grobach i cmentarzach wojennych (Dz.U. z 2018 r. poz. 2337, dalej: ugcw), mimo szeregu nowelizacji, były niedostosowane do obecnych realiów. Do przepisów, które mogą w związku z tym budzić wątpliwości interpretacyjne, należy zaliczyć art. 5, dotyczący udzielania zezwolenia na wykonanie prac na grobie lub cmentarzu wojennym. Właściwa interpretacją tego przepisu ma znaczenie nie tylko dla organów administracji, ale też np. osób lub stowarzyszeń, które zamierzają podjąć się tego typu robót.
Czyja właściwość
Wspomniany przepis brzmi: „przeprowadzanie robót ziemnych, wznoszenie pomników i innych urządzeń na cmentarzach i grobach wojennych wymaga zezwolenia wojewody". Warto zaznaczyć, że w części dotyczącej zakresu prac objętych takim zezwoleniem nie był on nowelizowany od czasu uchwalenia tej ustawy.
Jest to okoliczność, którą należy mieć na uwadze przy jego interpretacji. Z dniem 1 stycznia 2006 r. doprecyzowano natomiast, że jest to kompetencja wojewody, zamiast jak to określił jeszcze przedwojenny ustawodawca – „władzy".
Czytaj więcej
Wprowadzenie centralnego rejestru grobów i miejsc spoczynku, rejestru cmentarzy oraz wprowadzenie elektronicznej karty zgonu – to jedne z głównych zmian, jakie zakłada projekt ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych.
Warto też dodać, że w obowiązującym nieomal przez 80 lat (do czerwca 2016 r.) akcie wykonawczym do tej ustawy zadanie to było przypisane właśnie wojewodzie (por. § 2 ust. 1a tego rozporządzenia).