Tunele obok zoo albo Starówki

Ratusz zastanawia się nad budową dwóch nowych tuneli wzdłuż Wisły. Jeden jest już zaplanowany

Publikacja: 21.02.2012 17:22

Tunel Wisłostrady kosztował 210 mln zł. Czy zostanie wydłużony za Starówkę?

Tunel Wisłostrady kosztował 210 mln zł. Czy zostanie wydłużony za Starówkę?

Foto: Fotorzepa, Bartłomiej Zborowski Bar Bartłomiej Zborowski

Czy dal­sze za­głę­bie­nie Wi­sło­stra­dy w tunelu, czy­li prze­dłu­że­nie słyn­ne­go  oraz bu­do­wa po­dob­ne­go prze­jaz­du pod zie­mią wzdłuż rze­ki na pra­wym brze­gu,  to dziś scien­ce fic­tion?

Oka­zu­je się, że nie. Zwłasz­cza je­śli cho­dzi o tę dru­gą in­we­sty­cję.  Sto­łecz­ni urzęd­ni­cy co­raz bar­dziej za­czy­na­ją my­śleć o za­go­spo­da­ro­wa­niu te­re­nów przy rze­ce.

– A nie ule­ga wąt­pli­wo­ści, że ta­kie tu­ne­le po­zwo­li­ły­by przy­bli­żyć mia­sto do Wi­sły i uzy­skać no­we, atrak­cyj­ne te­re­ny – zwra­ca uwa­gę peł­no­moc­nik pre­zy­den­ta War­sza­wy ds. Wi­sły Ma­rek Pi­wo­war­ski.

Wy­brze­że Hel­skie i krót­ki frag­ment Wy­brze­ża Szcze­ciń­skie­go mia­ły­by się scho­wać pod zie­mią mię­dzy ul. Sta­rzyń­skie­go (to wjazd na most Gdań­ski) i ul. Okrzei przy Por­cie Pra­skim. W ra­mach tej in­we­sty­cji Wy­brze­że Hel­skie mia­ło zo­stać po­sze­rzo­ne i uzy­ska­ny nad tu­ne­lem te­ren po­łą­czył­by zoo, Port Pra­ski i wy­brze­że.

Na zle­ce­nie władz War­sza­wy Biu­ro In­ży­nie­rii Trans­por­tu z Po­zna­nia wy­ko­na­ło stu­dium prze­bu­do­wy Wy­brze­ża Szcze­ciń­skie­go i Hel­skie­go wraz z ul. Ja­giel­loń­ską. Kosz­ty bu­do­wy są du­że: po­nad 170 mln zł i to bez ko­niecz­nej w ta­kich wy­pad­kach prze­bu­do­wy ca­łej we­wnętrz­nej in­fra­struk­tu­ry.

Na ra­zie pie­nię­dzy na to nie ma za­re­zer­wo­wa­nych w Wie­lo­let­nim Pla­nie In­we­sty­cyj­nym sto­li­cy.  – W na­szych pla­nach do 2016 r. też nie ma ta­kie­go tu­ne­lu – stwier­dza rzecz­nicz­ka Za­rzą­du Miej­skich In­we­sty­cji Dro­go­wych Mał­go­rza­ta Ga­jew­ska.

Ale de­cy­zja stra­te­gicz­na w ra­tu­szu  ma za­paść już wkrót­ce przy oka­zji in­nej in­we­sty­cji. Przy Wy­brze­żu Hel­skim trze­ba umoc­nić wa­ły prze­ciw­po­wo­dzio­we. Ostat­nio – jak się do­wie­dzie­li­śmy nie­ofi­cjal­nie – urzęd­ni­cy uzgod­ni­li, że wał bę­dzie wy­ko­na­ny w ta­ki spo­sób, by w przy­szło­ści nie ko­li­do­wa­ło to z bu­do­wą tu­ne­lu przy zoo.

In­we­sty­cja zo­stała też już za­pla­no­wa­na przez urba­ni­stów w przy­go­to­wy­wa­nym  wła­śnie pro­jek­cie miej­sco­we­go pla­nu za­go­spo­da­ro­wa­nia  te­go te­re­nu.  To pierw­szy ofi­cjal­ny do­ku­ment, w któ­rym no­wy tu­nel się po­ja­wi.

– Wpusz­cza­nie Wy­brze­ża Hel­skie­go w tu­nel jest dziś po­zba­wio­ne sen­su eko­no­micz­ne­go – twier­dzi Ro­bert Chwiał­kow­ski ze Sto­wa­rzy­sze­nia In­te­gra­cji Sto­łecz­nej Ko­mu­ni­ka­cji. – W?pierw­szej ko­lej­no­ści po­win­ny po­wstać pra­ska część ob­wod­ni­cy i ul. Ty­siąc­le­cia. Prio­ry­te­tem dla Pra­gi są ob­wod­ni­ce, a nie udraż­nia­nie ru­chu wzdłuż Wi­sły – pod­kre­śla.

Dla władz mia­sta rów­nież te in­we­sty­cje są prio­ry­te­tem. Dla­te­go nie po­tra­fią dziś po­dać re­al­nej per­spek­ty­wy bu­dowy  tu­ne­lu.  – Na ra­zie wy­ko­nu­je­my pierw­szy ruch. Re­zer­wu­je­my na to miej­sce w pla­nie – sły­szy­my od urzęd­ni­ków.

Wydarzenia
Czy Unia Europejska jest gotowa na prezydenturę Trumpa?
Materiał Promocyjny
Suzuki e VITARA jest w pełni elektryczna
Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!
Wydarzenia
100 sztafet w Biegu po Nowe Życie ponownie dla donacji i transplantacji! 25. edycja pod patronatem honorowym Ministra Zdrowia Izabeli Leszczyny.
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Wydarzenia
Marzyłem, aby nie przegrać
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego