PKP: „estetyzacja” średnicy na Euro

5 mln zł planuje wydać kolej na prowizoryczne remonty stacji na trasie do Stadionu Narodowego. Eksperci ostrzegają: – Bez kamer monitoringu to inwestycja bez sensu

Publikacja: 15.02.2012 10:16

PKP: „estetyzacja” średnicy na Euro

Foto: ROL

Wybite szyby i ściany pokryte graffiti. Na wiatach na peronach napisy:?„wolne konopie", „Legia pany", „rodzina to dno" i „chwdp". Tablice „PKP Powiśle" połamane i pokryte rdzawym nalotem. Tak wygląda pięć lat po remoncie przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe przystanek kolejowy Powiśle – na linii średnicowej, która prowadzi do Stadionu Narodowego.

Kolejarz jak Syzyf

Prace remontowe na peronach PKP Powiśle dobiegły końca w 2007 r. To był element remontu podmiejskiej części linii średnicowej za 60 mln zł.  Perony stacji Powiśle, Śródmieście i Ochota wyglądają już jednak, jakby remontu nigdy tu nie było.

– Perony są wysprejowane, wiaty pomalowane. Z winy wandali perony?wyglądają źle – przyznaje dyrektor Zakładu Linii Kolejowych PKP Jan Telecki. – Dlatego przed Euro 2012 planujemy estetyzację. W ciągu najbliższych dni powinna zapaść ostateczna decyzja w tej sprawie – przewiduje.

Kolejarze obiecują, że przed pierwszym gwizdkiem Euro 2012 oczyszczą, wymalują i wypiaskują ściany wiat peronowych i przejść podziemnych, wstawią szyby i zamontują tablice informacyjne. Dla Dworca Zachodniego zapowiadają prowizoryczny remont zaniedbanego przejścia podziemnego, gdzie woda kapie z nieszczelnego stropu i kwitnie nielegalny handel.

„Estetyzacja" ma pochłonąć ok. 5 mln zł. Według naszych informacji, dziś zarząd PKP?PLK ma oficjalnie przeznaczyć te pieniądze dla warszawskiego węzła kolejowego.  Marzec kolejarze planują przeznaczyć na formalności, czyli wybór wykonawcy w przetargu. Gorączkowe prace odbędą się w kwietniu i maju, czyli praktycznie w przedednie Euro 2012.

Bez kamer demolka

– To działanie bez sensu. Na przystanku Powiśle pierwsze bazgroły pojawiły się już kilka dni po otwarciu, a na Dworcu Gdańskim jeszcze przed przecięciem wstęgi – mówi Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. – Już na Euro 2012 odnowione przystanki będą zniszczone, jeśli nie zostaną wcześniej zainstalowane kamery monitoringu. Ten wydatek warto ponieść, bo się zwróci.

– Monitoring działałby odstraszająco na wandali, ale na ten wydatek nie ma szans. Montaż kamer na peronach i przejściach podziemnych linii średnicowej kosztowałby ok. 15 mln zł. Nie mamy tych pieniędzy – twierdzi dyr. Telecki z Zakładu Linii Kolejowych.

Spółka PLK?zgodziła się tylko na objęcie monitoringiem części torów – bez peronów i przejść podziemnych – między Dw. Wschodnim i tunelem średnicowym. Cel – ograniczyć kradzież kabli (złodzieje są tak bezczelni, że działają w biały dzień przebrani w odblaskowe kamizelki PKP).

Kolej upiera się, że remont podmiejskiej części linii średnicowej z 2007 r. przyniósł korzyści.

Wydarzenia
Czy Unia Europejska jest gotowa na prezydenturę Trumpa?
Materiał Promocyjny
Suzuki e VITARA jest w pełni elektryczna
Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!
Wydarzenia
100 sztafet w Biegu po Nowe Życie ponownie dla donacji i transplantacji! 25. edycja pod patronatem honorowym Ministra Zdrowia Izabeli Leszczyny.
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Wydarzenia
Marzyłem, aby nie przegrać
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego