Byłoby to rezultatem rosnącego eksportu oraz zwiększania innowacyjności sektora. Według Polskiej Izby Opakowań (PIO), nasz udział w wartym 612 miliardów dolarów globalnym rynku opakowań wynosi obecnie 1,3 proc.
Opakowania to branża z gigantycznym potencjałem. W dzisiejszych czasach praktycznie żadnego produktu nie da się transportować, magazynować czy sprzedawać bez odpowiedniego opakowania. Według agencji analitycznej Smithers Pira, rynek opakowań na świecie ma rosnąć o 3,5 proc. rocznie aż do 2020 roku. - Wobec coraz szybszego postępu cywilizacyjnego i rosnącej konkurencji, rola opakowań rośnie. Opakowania mają wpływ na cały cykl życia produktu, począwszy od konfiguracji procesu produkcyjnego aż do decyzji zakupowej finalnego konsumenta – podkreśla Roman Nagler, dyrektor kredytowy ds. sektorów BZ WBK.
Jak podaje PIO, branża opakowań w Polsce może liczyć na rosnący popyt krajowy, gdzie zużycie opakowań w porównaniu z wysoko rozwiniętymi gospodarkami jest mniejsze o 40 proc. Jeśli bowiem konsument w Europie Zachodniej zużywa opakowania o wartości do 340 euro w ciągu roku, to w Polsce jest to wartość niespełna 230 euro. - Luka jest spora, ale coraz bardziej upodabniamy się do Zachodu jeśli chodzi o poziom i wzorce konsumpcji. Będziemy zatem nadrabiać dystans – mówi Wacław Wasiak, dyrektor PIO.
Szanse wzrostu rynku daje także dynamiczny wzrost polskiego eksportu. Zwłaszcza takich branż jak meblowa, farmaceutyczna, kosmetyczna, motoryzacyjna czy spożywcza, które w polskiej gospodarce są eksportowymi liderami. Ponieważ eksport rośnie szybciej niż cała gospodarka, zatem branża opakowań także powinna rozwijać się szybciej niż PKB. - Szacujemy, że jeśli w 2016 roku wzrost polskiego eksportu ma wynieść 6,9 proc., natomiast w latach 2017 i 2018 r. odpowiednio 9 i 9,6 proc., to w co najmniej podobnym stopniu będzie rosło wykorzystanie opakowań przeznaczonych dla produktów eksportowanych z Polski – mówi Artur Chodacki, członek zarządu BZ WBK.
Według PIO, Polska powinna eksportować także same opakowania. Ich jakość jest wysoka, a dla wielu firm z branży to właśnie eksport jest głównym źródłem przychodów. Szacuje się, że do zagranicznych odbiorców trafia nawet jedna piąta produkowanych w Polsce opakowań. Krajowy przemysł ma zresztą nadwyżki mocy produkcyjnych. Jest to m.in. efektem wyhamowania sprzedaży na rynkach wschodnich.