Aktualizacja: 21.04.2021 06:17 Publikacja: 20.04.2021 18:47
Foto: Adobe Stock
By załatwić wiele czynności, np. odebrać odpis aktu urodzenia czy zawarcia małżeństwa, trzeba stawić się w urzędzie, złożyć oświadczenia i wnioski w formie papierowej oraz poczekać na weryfikację dokumentacji przez urzędnika. W czasie zarazy jest to trudne. Urzędy często pracują zdalnie, więc obywatel napotyka trudności. Dlatego rząd chce postawić na możliwość zdalnego załatwiania spraw obywatelskich.
Ostateczny projekt noweli ustawy o dowodach osobistych i aktach stanu cywilnego ma być gotowy już w czerwcu. Dzięki niemu pojawić się mają podstawy prawne do stworzenia usług elektronicznych dostępnych po uwierzytelnieniu się obywatela w systemie teleinformatycznym. Co to da? Dzięki temu ma być szybciej dla obywatela, lżej dla pracowników i mniej papierów w urzędach. Nowe usługi pojawią się w witrynie „gov.pl”.
Procedura wydalania z palestry będzie sprawniejsza, a aplikanci adwokaccy zyskają swój ogólnopolski samorząd. Prócz tego samorząd pracuje też nad zmianą form wykonywania zawodu m.in. w ramach adwokackiej spółki kapitałowej.
Prezydent zawetował tzw. ustawę incydentalną dotyczącą orzekania o ważności wyboru prezydenta w 2025 r.
Ustawa o ochronie ludności i obronie cywilnej nakłada dodatkowe obowiązki na właścicieli i zarządców określonej grupy budynków. Do końca marca należy zgłosić budynki, które pełniły funkcję tzw. budowli ochronnych.
Bez opinii biegłego sąd nie może nakazać przycięcia drzew uciążliwych dla sąsiada czy przysłaniających mu słońce - to wnioski z najnowszego orzeczenia Sądu Najwyższego, dotyczącego częstych sąsiedzkich problemów.
Potencjał energetyki wiatrowej na Pomorzu Zachodnim to główny temat zbliżającego się Forum Ekologicznego, które odbędzie się pierwszego dnia wiosny (21.03.2025 r.) w Szczecinie.
Okresowa emerytura kapitałowa przysługuje kobietom przechodzącym na emeryturę po osiągnięciu wieku emerytalnego (60 lat). Przyznawana jest tylko osobom należącym do Otwartego Funduszu Emerytalnego (OFE). To świadczenie wypłacane w ramach tzw. II filaru systemu emerytalnego.
To nie art. 28 kodeksu postępowania administracyjnego, a art. 28 ust. 2 Prawa budowlanego określa kryteria uznania danego podmiotu za stronę postępowania o wydanie pozwolenia na budowę.
Komplet oryginalnych materiałów z wizytacji sądowych, które wymagają analizy i animizacji ponad 3 tys. stron dokumentów, to informacja przetworzona, której udostępnienie wymaga wykazania szczególnego interesu publicznego.
Jeśli wniosek o udostępnienie informacji publicznej przesłany e-mailem nie zawiera imienia i nazwiska, a konstrukcja adresu nie pozwala na jakąkolwiek identyfikację nadawcy, to organ ma obowiązek ustalić, od kogo pochodzi.
Spółka komunalna, odmawiając udostępnienia umów i faktur, nie może powoływać się na to, że musi je zanonimizować. Czynność ta polega jedynie na przetworzeniu informacji.
Obywatele mogą dopytywać się o kwestie finansowe, zawierane umowy, a nawet o konkretne decyzje wydane przez spółkę komunalną i wysokość pensji jej pracowników.
Obszar uzupełnienia zabudowy to nowe narzędzie planistyczne. Może zostać wprowadzony w ramach planów ogólnych gmin, które – wedle aktualnych przepisów – gminy muszą ustanowić do 31 grudnia 2025 roku.
Każdy obywatel, także ten z niepełnosprawnościami czy senior, powinien mieć możliwość załatwienia sprawy w urzędzie. Nie mogą stać temu na przeszkodzie bariery architektoniczne, cyfrowe czy informacyjno-komunikacyjne.
Każda osoba ze szczególnymi potrzebami, np. senior czy osoba z niepełnosprawnością, której nie zapewniono dostępności do urzędu, może złożyć skargę do Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych – wyjaśnia Przemysław Herman, zastępca dyrektora Departamentu Europejskiego Funduszu Społecznego w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas