Digitalizacja prac działów HR to nie tylko efekt nowych realiów rynkowych spowodowanych pandemią, ale przede wszystkim konieczna transformacja biznesu, która jest nieunikniona. Katarzyna Sarek-Sadurska (Raczkowski) i Małgorzata Kurowska (Maruta Wachta), liderki programu HR bez Papieru, podsumowują pierwsze miesiące rewolucji cyfrowej w działach HR.
- Realizacja HR bez Papieru ma dwojakie oblicze: z jednej strony, wspieramy działy HR w digitalizacji realizowanych przez nie procesów (np. zdalne zawieranie umów o pracę, zdalna obsługa zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, rozwiązywanie umów o pracę drogą elektroniczną). Ten obszar działań wymaga wsparcia w decyzji o zakresie digitalizacji i wykorzystywanych rozwiązaniach – np. podpisach elektronicznych określonego dostawcy, platform wspierających elektroniczny obieg dokumentów itd. Z drugiej strony, w ramach HR bez Papieru pomagamy klientom wdrożyć e-teczkę – i rozpocząć korzystanie z elektronicznej dokumentacji pracowniczej. Elektroniczna teczka pracownicza istotnie upraszcza pracę działów HR i pozwala skupić się na innych zadaniach, przy zachowaniu zgodności z prawem i zapewnieniu odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa" – powiedziała Małgorzata Kurowska, counsel w kancelarii Maruta Wachta.
- Nie ma jednej uniwersalnej recepty na HR bez Papieru. Część firm jest gotowa na pełną digitalizację już dziś. Taki proces warto jednak dobrze zaplanować, trzeba na niego zarezerwować kilka, a w bardzo dużych organizacjach nawet kilkanaście miesięcy. Część firm decyduje się na stopniową digitalizację np. rozpoczyna od cyfryzacji procesów HR nadal pozostając przy tradycyjnym sposobie prowadzenia akt osobowych, bądź wręcz przeciwnie najpierw digitalizuje teczki pracownicze, a dopiero gdy zakończy ten proces rozpoczyna cyfryzację procesów HR – dodaje Katarzyna Sarek-Sadurska, partner w kancelarii Raczkowski.
Wiele obaw wiąże się z niepełną wiedzą nt. rozwiązań technicznych oraz kosztów związanych z ich wdrożeniem. Tymczasem rozwiązania paperless z miesiąca na miesiąc, wskutek presji rynkowej, stają się coraz bardziej funkcjonalne i efektywne kosztowo.
Prawdziwe wyzwanie leży w zmianie nastawienia – wiele organizacji dopiero przygotowuje się do świata bez papieru i do perspektywy pełnej digitalizacji procesów HR.