Rośnie liczba szkód komunikacyjnych i wypłat

Wygląda na to, że po rekordowym pod względem wielkości wypłat z polis OC i AC 2023 r. w bieżącym roku ten poziom zostanie przebity. Szkód jest więcej i są bardziej kosztowne.

Publikacja: 26.08.2024 04:30

Rośnie liczba szkód komunikacyjnych i wypłat

Foto: Adobe Stock

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny podsumował to, co w pierwszej połowie 2024 r. działo się na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych.

Jak pokazują dane Ośrodka Informacji UFG, liczba aktywnych umów obowiązkowego ubezpieczenia OC komunikacyjnego wyniosła na koniec czerwca 29,15 mln, a liczba aktywnych umów dobrowolnego ubezpieczenia AC (autocasco) – 7,56 mln.

Stosunek AC/OC wyniósł 25,9 proc., co oznacza, że kierowcy w Polsce wykupują AC niemal czterokrotnie rzadziej niż obowiązkowe OC. Ale proporcja ta się zmienia, bo choć rośnie zarówno liczba aktywnych polis OC, jak i AC, to tych drugich przybywa nieco szybciej. W 2015 r. liczba aktywnych polis OC komunikacyjnego nieznacznie przekraczała 21,8 mln. W 2019 r. było to już nieco ponad 26 mln, a na koniec zeszłego roku niemal 28,5 mln. Teraz jest to wspomniane 29,15 mln.

Aktywnych polis AC było w 2015 r. trochę ponad 4,9 mln. W 2019 r. ich liczba podskoczyła do przeszło 6 mln, a w 2023 r. wyraźnie przebiła poziom 7 mln, by teraz wzrosnąć do powyżej 7,5 mln. W efekcie, podczas gdy w 2015 r. stosunek liczby polis AC do OC wynosił 22,6 proc., to na koniec 2019 r. zbliżył się do 24 proc., w zeszłym roku sięgnął 5,7 proc., by teraz niemal dotknąć 26 proc.

Czytaj więcej

Polisy przestały drożeć. Ale nie wszystkie

W pierwszych sześciu miesiącach I półrocza 2024 r. właściciele pojazdów i poszkodowani zgłosili ubezpieczycielom niemal 460 tys. szkód z ubezpieczenia OC oraz blisko 430 tys. szkód z AC.

To daje łącznie przeszło 882 tys. szkód w porównaniu z 862 tys. szkód zgłoszonych rok wcześniej. Najgorszy pod tym względem w ostatnich dziesięciu latach był 2019 r., gdy zgłoszonych szkód było w całym roku blisko 1,9 mln. Ponad 1,8 mln szkód było jeszcze w 2021 r. Najlepiej pod tym względem wypadł natomiast 2020 r., gdy wybuch pandemii i zakaz przemieszczania się ograniczył ruch na drogach, a liczba szkód spadła do nieco ponad 1,6 mln.

Ubezpieczyciele płacą coraz więcej poszkodowanym

W ciągu pierwszych sześciu miesięcy bieżącego roku ubezpieczyciele wypłacili poszkodowanym w związku ze zdarzeniami drogowymi ponad 9,4 mld zł, w tym ok. 5,38 mld zł z OC komunikacyjnego oraz ok. 4,05 mld zł z AC.

Łączna kwota wypłat była aż o 17,5 proc. wyższa niż przed rokiem. W całym 2023 r. łączna kwota wypłat z polis OC i AC sięgnęła 16,4 mld zł i była zdecydowanie najwyższa w ostatnich dziesięciu latach. Ten wynik może pobić 2024 r., bo wszystko wskazuje, że utrzyma się trend wzrostowy.

Zresztą wypłaty z ubezpieczeń komunikacyjnych rosną niemal nieprzerwanie od lat, wyjątkiem znów był 2020 r., gdy kwota odszkodowań była nieco niższa niż rok wcześniej i sięgnęła niemal 12,7 mld zł. A jeszcze w 2015 r. było to mniej niż 9 mld zł. Wyraźne przebicie 10 mld zł przyniósł 2017 r., niemal 13 mld zł było w 2019 r. Rok 2022 to już wyraźnie ponad 14,5 mld zł, a miniony rok to już wspomniany kolejny rekord.

Czytaj więcej

Lawinowy wzrost zadłużenia wobec ubezpieczycieli

Rosnące kwoty wypłat to przy tym nie tylko kwestia liczby szkód, ale przede wszystkim rosnących kosztów napraw pojazdów. Przez ostatnie lata ubezpieczyciele narzekali przy tym, że za tymi wzrostami nie nadążają ceny polis, zwłaszcza obowiązkowego OC.

Wzrosty składek powstrzymywała nieformalna wojna cenowa o klienta, jaką między sobą toczyli ubezpieczyciele. We wszystko to wdała się Komisja Nadzoru Finansowego, która swoimi regulacjami próbowała zmusić firmy ubezpieczeniowe do urealnienia cen polis OC.

Polisy zaczynają drożeć

Teraz powoli to następuje: polisy zaczynają drożeć, choć zwłaszcza przy ciągle wysokiej inflacji realne wzrosty nie są duże. Solidnie w górę idą za to ceny AC.

Wracając jeszcze do częstotliwości szkód – warto zwrócić uwagę na dni tygodnia, w które najczęściej dochodzi do kolizji i wypadków. I tak do największej liczby szkód zgłaszanych z tytułu ubezpieczenia OC dochodziło w pierwszym półroczu 2024 r. w piątki. Na ten dzień przypadło średnio 17,3 proc. szkód zgłaszanych z tego rodzaju polis. W przypadku ubezpieczeń AC najgorszy był poniedziałek, gdy zgłaszano 18,2 wszystkich szkód z tych polis. Najspokojniejsze były zaś weekendy, w szczególności niedziele. Tego dnia zgłaszano 6,7 proc. szkód z polis OC i 8,7 proc. z AC.

Czytaj więcej

Na polisy wydajemy coraz więcej. OC będzie szybciej drożeć

Ośrodek Informacji UFG gromadzi dane na temat zawartych umów ubezpieczeń komunikacyjnych OC i AC, a także zdarzeń drogowych skutkujących odpowiedzialnością ubezpieczycieli i wypłatą odszkodowania.

Ubezpieczyciele korzystają z tych danych do oceny ryzyka ubezpieczeniowego posiadaczy pojazdów. W 2023 r. przesłali do UFG ok. 1,6 mld zapytań o historię ubezpieczeniową swoich klientów, a fundusz udzielał odpowiedzi w trybie zdalnego dostępu.

Dzięki bazie Ośrodka Informacji UFG każdy może też bezpłatnie i bez konieczności logowania się sprawdzić na stronie UFG.pl, czy posiadacz dowolnego pojazdu ma ważne ubezpieczenie komunikacyjne OC. Wystarczy wpisać numer rejestracyjny. Z tej usługi w ubiegłym roku skorzystano ponad 19 mln razy.

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny podsumował to, co w pierwszej połowie 2024 r. działo się na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych.

Jak pokazują dane Ośrodka Informacji UFG, liczba aktywnych umów obowiązkowego ubezpieczenia OC komunikacyjnego wyniosła na koniec czerwca 29,15 mln, a liczba aktywnych umów dobrowolnego ubezpieczenia AC (autocasco) – 7,56 mln.

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Ubezpieczenia
Coraz więcej Polacy wydają na ubezpieczenia. Ceny polis OC idą w górę
Ubezpieczenia
Awarie, kolizje, klątwa faraona. W wakacje częściej wzywaliśmy pomoc assistance
Ubezpieczenia
Pogoda psuje nieco wyniki PZU. Pomagają banki
Ubezpieczenia
Ministra Pełczyńska-Nałęcz: Nikt nie chce podnosić i nie podniesie wieku emerytalnego
Ubezpieczenia
Nie chowaj dziecka pod kloszem!
Ubezpieczenia
LINK4 ma nową prezes. Na razie warunkowo