19 zł za pierwszy miesiąc czytania RP.PL
„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium października!
Aktualizacja: 22.02.2022 21:00 Publikacja: 22.02.2022 21:00
Foto: materiały prasowe
Link4 specjalizuje się w ubezpieczeniach komunikacyjnych. Od blisko trzech lat mamy do czynienia ze spadkiem cen obowiązkowych ubezpieczeń OC. Wszystko wokół drożeje, a tu – spadki. Co jest ich przyczyną?
Jak to zwykle bywa, to efekt kilku czynników, które się na siebie nakładają. Zacznijmy od tego, że rynek OC jest w Polsce bardzo konkurencyjny. Działa na nim wiele firm, a w ostatnich latach pojawili się kolejni gracze. W związku z pandemią widać, że firmy coraz mocniej konkurują o ubezpieczenia tych samych aut, ponieważ mamy mniej pojazdów wjeżdżających do kraju niż w poprzednich latach.
Po kilku latach spadków cen komunikacyjnego OC w 2024 r. za polisy te trzeba było płacić średnio o jedną czwartą więcej niż rok wcześniej. Prognozy mówią o dalszych wzrostach. Jeszcze długo potrwa, zanim ten segment rynku ubezpieczeń odrobi straty.
Czy firmy ubezpieczeniowe będzie stać na wypłatę odszkodowań pogorzelcom z Los Angeles? Wiele osób obawia się, że ich polisy ubezpieczeniowe mogą nie pokryć kosztów odbudowy, a przyszłe składki będą astronomiczne. Wiele firm ubezpieczeniowych musi liczyć się z problemami finansowymi, a niektóre nawet z bankructwem.
Miniony rok przyniósł ubezpieczycielom potężne wyzwania związane ze zmianami klimatu. Zapewne pojawią się one i w 2025 r. Do tego dojdą ryzyka, których źródłem są niekorzystne zmiany demograficzne, a rosnące koszty szkód popchną w górę ceny polis OC.
Warta zamknęła już 95% zgłoszonych szkód powodziowych. Ubezpieczyciel przekierował swoje siły z innych regionów Polski, dzięki czemu oględziny rzeczoznawcy były realizowane w ciągu średnio 6 dni, a wypłata odszkodowania następowała średnio w 15 dni.
W trzech pierwszych kwartałach 2024 r. Polacy otrzymali 36,8 mld zł odszkodowań ubezpieczeniowych. O 40 proc. wzrosły wypłaty związane z żywiołami – gwałtowną pogodą oraz skutkami powodzi na południu kraju. Wzrosły też wypłaty za szkody komunikacyjne.
Ważna, szczególnie dla ciężko poszkodowanych w wypadkach drogowych, jest wysokość sumy gwarancyjnej dla obowiązkowego OC komunikacyjnego. Suma ta określona w przepisach w chwili orzekania nie może stanowić jedynego kryterium jej waloryzacji.
Po kilku latach spadków cen komunikacyjnego OC w 2024 r. za polisy te trzeba było płacić średnio o jedną czwartą więcej niż rok wcześniej. Prognozy mówią o dalszych wzrostach. Jeszcze długo potrwa, zanim ten segment rynku ubezpieczeń odrobi straty.
Czy firmy ubezpieczeniowe będzie stać na wypłatę odszkodowań pogorzelcom z Los Angeles? Wiele osób obawia się, że ich polisy ubezpieczeniowe mogą nie pokryć kosztów odbudowy, a przyszłe składki będą astronomiczne. Wiele firm ubezpieczeniowych musi liczyć się z problemami finansowymi, a niektóre nawet z bankructwem.
Jaki był ubiegły rok dla branży ubezpieczeniowej w Polsce i jakie główne trendy możemy obserwować w 2025 r.? Rozmawialiśmy o tym w programie Rzecz o Biznesie. Gościem Przemysława Tychmanowicza był Jan Grzegorz Prądzyński, prezes Polskiej Izby Ubezpieczeń.
Przepisy doprecyzowujące okres, po jakim przedsiębiorca może ponownie skorzystać z ulgi w składkach zwanej Mały ZUS plus, wciąż nie weszły w życie. Czy w 2025 r. ZUS nadal wymaga trzyletniej przerwy?
Miniony rok przyniósł ubezpieczycielom potężne wyzwania związane ze zmianami klimatu. Zapewne pojawią się one i w 2025 r. Do tego dojdą ryzyka, których źródłem są niekorzystne zmiany demograficzne, a rosnące koszty szkód popchną w górę ceny polis OC.
Objęcie pracownika zbiorową, bezimienną polisą opłaconą i wymaganą przez pracodawcę oznacza przychód z pracy opodatkowany PIT.
Nowy rok przyniesie wyższe kary dla piratów drogowych oraz nowe przepisy dla najmniej doświadczonych użytkowników aut. Co jeszcze czeka zmotoryzowanych w 2025 roku?
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas