Atlantia bliżej utraty koncesji na autostrady

Zawalenie się części dachu tunelu autostrady pod Genuą może doprowadzić do utraty przez Atlantię koncesji na płatne autostrady we Włoszech. Rząd ma podjąć decyzję w najbliższych dniach

Aktualizacja: 04.01.2020 17:55 Publikacja: 04.01.2020 08:03

Atlantia bliżej utraty koncesji na autostrady

Foto: Bloomberg

Los koncesji dla firmy kontrolowanej przez rodzinę Benettonów stał się niepewny od czasu zawalenia się w sierpniu 2018 dwóch przęseł wiaduktu w Genui. Zginęły wtedy 43 osoby.

Wiaduktem zarządzała filia Atlantii, L'Autostrade per l'Italia (ASPI). W tym tygodniu doszło do kolejnej katastrofy drogowej, zawalenia się części dachu tunelu autostrady pod Genuą, także będącego w gestii tej filii.

Wiceminister transportu, Ginacarlo Cancelleri z koalicyjnego ugrupowania Ruch 5 Gwiazd, które od początku konsekwentnie żąda odebrania Atlantii koncesji, oświadczył w wywiadzie dla dziennika „La Stampa", że teraz ta firma nie ma już żadnego alibi i rząd będzie musiał pozbawić ASPI umowy ze skarbem państwa.

— Powtarzam: musimy dać silny sygnał. Co jeszcze musi zawalić się, abyśmy zrozumieli, że ci ludzie nie działają ze zdrowym rozsądkiem — cytuje go Reuter. Wiceminister dodał, że rząd nie ma zamiaru nacjonalizować sieci włoskich autostrad, a raczej przekazać je „przedsiębiorcom, którzy zechcą dotrzymywać podpisanych kontraktów".

ASPI jest jednym z 26 operatorów płatnych autostrad, zarządza siecią nieco ponad 3 tys. km tych dróg.

Przywódca Ruchu, Luigi Di Maio powiedział kilka dni temu, że nowo przyjęta uchwala rządu przewidująca mniej kosztowne wypowiadanie umów jest pierwszym krokiem pozwalającym władzom w Rzymie odebrać ASPI koncesję. Taka decyzja będzie teraz kosztować państwo 8 mld euro a nie 23 mld. Nowa uchwala przewiduje także, że państwowa firma drogowa ANAS będzie tymczasowo zarządzać autostradą w razie odebrania komuś koncesji na nią.

Osoba związana z ASPI powiedziała w grudniu, że utrata koncesji bez odszkodowania może doprowadzić do niedotrzymania terminów spłaty 16 mld euro długu przez nią i przez firmę matkę, Atlantię.

Transport
Prezes Embraera: Dla nas budowa samolotów to nie tylko biznes
Materiał Promocyjny
Gospodarka natychmiastowości to wyzwanie i szansa
Transport
Ryanair poszedł na wojnę z kolejnym lotniskiem. Trudniej dolecieć do Legolandu
Transport
Linie lotnicze ostrzegają: ubierz się porządnie, bo nie polecisz
Transport
Milion dolarów na kampanię Trumpa nie pomógł. Elon Musk bierze się za Boeinga
Materiał Promocyjny
Suzuki Vitara i S-Cross w specjalnie obniżonych cenach. Odbiór od ręki
Transport
Huragan Éowyn uderzył w Wyspy Brytyjskie. Lotniska i szkoły zamknięte. Nie działa kolej
Materiał Promocyjny
Wojażer daje spokój na stoku