Kolej chce ograniczyć emisję CO2 o milion ton

Do roku 2030 postawiliśmy sobie cel, by zaoszczędzić 1,5 terawatogodziny energii. To odpowiada ograniczeniu emisji CO2 o milion ton – mówi Janusz Malinowski, prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i przewodniczący prezydium Rady Programowej Centrum Efektywności Energetycznej Kolei.

Publikacja: 03.03.2020 23:01

O wynikach przewozowych i finansowych spółki, a także o planowanym rozwoju realizowanych przez przewoźnika połączeń mówił w rozmowie z „Rzeczpospolitą" podczas II Kongresu Rozwoju Kolei w Warszawie Janusz Malinowski, prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Nie zabrakło także tematów związanych z ekologią i efektywnością energetyczną. Janusz Malinowski jest bowiem także przewodniczącym prezydium Rady Programowej Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK).

– Efektywność energetyczna to dzisiaj wyzwanie dla przemysłu, dla transportu. Głównym naszym celem jest oszczędzanie energii, a tym samym przyczynianie się do zmniejszenia emisji CO2 – powiedział Janusz Malinowski.

– Sektor kolejowy zużywa tylko 1,5 proc. całkowitej ilości energii, czyli 2,6 terawatogodziny, jest odpowiedzialny za 2 mln ton CO2. I w perspektywie do roku 2030 założyliśmy sobie taki cel, żebyśmy byli w stanie zaoszczędzić 1,5 terawatogodziny, co odpowiada milionowi ton CO2 – zapowiedział przewodniczący prezydium Rady Programowej Centrum Efektywności Energetycznej Kolei.

– A ograniczenie emisji o milion ton CO2 to na przykład tak, jakbyśmy posadzili osiem Puszcz Białowieskich lub jakby wszystkie pociągi pendolino jeździły po wszystkich swoich trasach bez prądu przez 12 lat. Więc jest o co zawalczyć, w kontekście oczywiście drożejącej energii, poprawiając swoją konkurencyjność. Jest to bardzo ważne zadanie i realne do zrealizowania – wskazywał Janusz Malinowski.

Na ile Łódzka Kolej Aglomeracyjna chce wziąć udział w tym projekcie?

– Już możemy powiedzieć i pochwalić się, że nie tylko chcemy wziąć udział, a już wzięliśmy czynny udział w tej inicjatywie. Bo między innymi od 1 stycznia tego roku rekuperujemy energię: mianowicie pociąg rozpędzając się pobiera energię elektryczną, ale hamując wytwarza energię elektryczną i oddaje ją z powrotem do sieci. I nasze pociągi są do tego przystosowane – podkreślił prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

– Podpisaliśmy stosowne porozumienia ze spółką PKP Energetyka. Ta energia jest oddawana i jest ona oczywiście też rozliczana. I to jest także efekt finansowy dla naszej spółki: są to niższe koszty energii i oczywiście mniejsze de facto zużycie energii, gdyż część tej energii oddajemy – opowiadał Janusz Malinowski.

Przypomniał, że energia z rekuperacji w przewozach aglomeracyjnych może przynieść nawet do 25 proc. oszczędności. I to właśnie na taki poziom oszczędności liczy Łódzka Kolej Aglomeracyjna. W jakich jeszcze obszarach, poza rekuperacją, spółka widzi możliwości zwiększania efektywności energetycznej?

– Kolejna kwestia, w którą zamierzamy się zaangażować – i te prace już trwają, bo jesteśmy na etapie wybierania konsultanta, wybierania wsparcia technicznego – to zastosowanie w naszych pociągach ekodrivingu. A chodzi o jak najbardziej ekonomiczne prowadzenie pociągu. Bo tu w przypadku naszych pociągów też jest możliwość oszczędności energii do ok. 7 proc. To kolejna oszczędność. I kolejna szansa na obniżkę cen energii w Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej – wskazał Janusz Malinowski.

– Oczywiście, wymaga to wielu analiz i prac. Jak również zachęcenia maszynistów, żeby chcieli się jak najbardziej stosować do właściwych instrukcji – dodał prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Jak ujawnił, przewoźnik opracowuje już także specjalny program premiowy, który ma zachęcić maszynistów do ekologicznej jazdy.

Transport
Potężne opóźnienia pociągów. Kolej sparaliżowana przez warunki pogodowe
Transport
Powstanie nowy odcinek drogi ekspresowej S8. Ważny fragment trasy z Wrocławia
Transport
Ryanair nie odpuszcza awanturom w samolotach. Domaga się interwencji Brukseli
Transport
Warszawskie autobusy miejskie z rosyjskim partnerem. W tle omijanie sankcji
Transport
Panama nie boi się pogróżek Donalda Trumpa. Inwestuje w kanał