Inwestycja ułatwi budowę brakującego ogniwa Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T i pozwoli na lepsze skomunikowanie kolejowe Polski z Czechami. W Programie Kolejowym CPK ten odcinek linii stanowi fragment tzw. szprychy numer siedem: CPK – Centralna Magistrala Kolejowa (CMK) – Węzeł Małopolsko-Śląski (WMŚ) – Katowice – Jastrzębie-Zdrój – granica z Czechami. Dzięki temu mieszkańcy Ostrawy będą mogli dojechać do CPK w 2 godz. i 15 minut. Ich podróż na prasie lotnisko trwa prawie 4 godziny.
Czytaj także: CPK to rewolucja w podróżach koleją
– Inwestycja ma dwa wymiary – lokalny i międzynarodowy. Lokalny, ponieważ doprowadzi kolej do Jastrzębia-Zdroju, największego w Polsce i jednego z największych miast w UE bez dostępu do kolei pasażerskiej. Międzynarodowy, bo odcinek ten będzie częścią europejskiej trasy kolejowej dużych prędkości łączącej Katowice i Ostrawę. Gdzie w tym wszystkim CPK? Trasa ma być fragmentem jednej z dziesięciu szprych CPK, czyli linii kolejowych prowadzących do portu przesiadkowego i Warszawy z różnych kierunków. I zabiegamy o to, by w przyszłości wsparły również inne połączenia kolejowe prowadzące do CPK – mówi minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak.
Jest to pierwsza część projektu, który obejmie prace inwestycyjne na odcinku Chybie/Żory – granica państwa. Wartość tego odcinka szacowana jest na prawie 1,3 mld zł.
– Nasza inwestycja pozwoli na lepsze skomunikowanie kolejowe Polski z Czechami, z którymi jako spółka blisko współpracujemy podczas przygotowań do transgranicznych projektów kolejowych Katowice-Ostrawa i Wrocław-Praga. Po drugie, nasza linia pozwoli na włączenie do sieci połączeń dalekobieżnych prawie 90-tysięczne Jastrzębie-Zdrój – podkreśla prezes CPK Mikołaj Wild.
Instrument "Łącząc Europę" - został utworzony w celu wsparcia rozwoju transeuropejskiej sieci (TEN-T) w sektorach transportu, energii i telekomunikacji. Łączny budżet CEF w latach 2014-2020 to 30,6 mld euro, z czego 24,2 mld zł zostało przeznaczone na transport. Środki te przeznaczone są na budowę systemu czystego, bezpiecznego, inteligentnego i zrównoważonego transportu, dlatego też większość dotacji przyznawanych jest na inwestycje kolejowe.