Air France-KLM traci w I kwartale, zmniejszy załogę

Grupa Air France-KLM poniosła w I kwartale stratę netto 1,8 mld euro, bo w marcu unieruchomiła ją pandemia, liczy na poprawę od lata, ale będzie rozmawiać ze związkami o redukcji załogi.

Publikacja: 10.05.2020 14:15

Air France-KLM traci w I kwartale, zmniejszy załogę

Foto: AFP

Przewoźnik podał o stracie operacyjnej 815 mln euro w ciągu pierwszych 3 miesięcy, w marcu, gdy na świecie wprowadzano zakazy lotów, strata wyniosła 560 mln. „W związku z wysokim poziomem niepewności co do czasu trwania pandemii i jej wpływu na warunki makro grupa wycofała wcześniejsze prognozy dla 2020 r. " — podała w komunikacie o wynikach kwartału. Teraz przewiduje wolną poprawę latem, w II kwartale moce będą mniejsze o 95 proc. w III kwartale o 80 proc., a popyt na przewozy wróci do dawnego poziomu za kilka lat.

W całym roku grupa zakłada stratę operacyjną EBITDA, w związku z kryzysem zmniejszy inwestycje i koszty o 350 mln euro co miesiąc w II kwartale. Poza pomocą od państwa pracuje nad nowym biznesplanem odzyskania konkurencyjności w głęboko zmienionych warunkach na świecie.

Prezes Benjamin Smith powiedział Reuterowi, że Air France zacznie rozmowy ze związkami zawodowymi o ewentualnym zmniejszeniu zatrudnienia. W czerwcu odbędzie się posiedzenie organu prognoz zatrudnienia i kwalifikacji GPEC dla omówienia potrzeb, a taki rodzaj narady często poprzedza plany dużych zwolnień. Smith nie chciał podać konkretów, stwierdził, że grupa ustaliła już możliwe dobrowolne odejścia z pracy. Wiceminister transportu, Jean-Baptiste Djebbari stwierdził, że prezes Smith ma prawo poruszyć kwestię zatrudnienia w linii odczuwającej trudności. — Zrobi to jasno i przejrzyście na spotkaniu ze związkowcami — powiedział w kanale France 2.

Pomoc publiczna budzi niesnaski związkowców

Władze Francji przyznały pomoc 7 mld euro Air France, a rząd Holandii obiecał KLM 2-4 mld. Sprawa ta wywołała wzrost napięcia w przewoźniku. Szef związku zawodowego w KLM, Dario Fucci zasugerował w mediach holenderskich, że należałoby poluzować stosunki obu linii w grupie w reakcji na eksplodujący dług w Air France. — Trzeba zmienić przedmałżeńską umowę — powiedział dziennikowi „De Telegraaf' — Chcemy razem kupować paliwo i sprzedawać bilety, to wszystko — dodał.

Francuscy związkowcy skrytykowali takie podejście. „Kiedy Air France kupowała w 2004 r. KLM., ta linia była prawie bankrutem. Od tamtej pory KLM rozwijał się gwałtownie, korzystał w pełni z dostępu do francuskiego rynku, który jest jednym z największych, najbardziej atrakcyjnych i lukratywnych na świecie" — stwierdziło w liście otwartym 9 związków, w tym najważniejszy związek pilotów SNPL.

Odrębnie minister finansów Holandii Wopke Hoekstra podał, że KLM ma płynne środki wystarczające do dotrzymania zobowiązań finansowych do połowy czerwca.

Transport
Spółki budowlane liczą na więcej inwestycji kolei
Transport
Chińczycy nie chcą Boeingów? Już są na nie inni chętni
Transport
Rosjanie bardzo chcą wrócić do lotów do USA, ale Bruksela nie widzi na to szans
Transport
Cło na stal i aluminium to droższe bilety lotnicze
Transport
USA znów uderzają w Chiny. Biały Dom nakłada opłaty na chińskie statki