Tymczasem oparcie miejskiej logistyki o automaty paczkowe i dostawy do nich przesyłek pojazdami z napędem elektrycznym pomoże w rozwoju zrównoważonego transportu i ograniczy negatywny wpływ emisji na środowisko – wynika z raportu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR „Automaty przesyłkowe. Zielone rozwiązanie dla ostatniej mili".
Wynika z niego, że emisje CO2 związane z dostawą do automatu w przeliczeniu na jedną paczkę są w większości przypadków od 3 do 20 razy mniejsze w porównaniu do kurierów rozwożącymi przesyłki po domach samochodami dostawczymi. Jeden pojazd dostawczy jest w stanie w ciągu dnia dostarczyć do automatu przesyłkowego 13 razy więcej paczek niż klasyczny kurier do domu. Według raportu ZDG TOR, likwidacja jednego paczkomatu w danej części miasta mogłaby doprowadzić do pojawienia się nawet 13 dodatkowych pojazdów dostawczych, często zatrzymujących się w niekorzystnych dla płynności ruchu miejskiego lokalizacjach. Tymczasem 12 dodatkowych kurierów dostarczających przesyłki do domów w mieście wystarczy, by zniwelować efekty wymiany średniej wielkości autobusu miejskiego z tradycyjnym napędem na autobus elektryczny.