Rząd ustalił wcześniej ostateczny termin 31 maja zakończenia sprzedaży nierentownego od dawna narodowego przewoźnika, a potencjalni inwestorzy mieli zgłaszać się do 18 marca. Chętnych jednak nie było, minister transportu Paola De Micheli powiedziała w marcu, że rząd chce przyspieszyć procedurę sprzedaży po pojawieniu się wirusa, który doprowadził do załamania ruchu lotniczego. Pogłębiający się kryzys zmusił rząd do zmiany planów wobec Alitalii — stwierdził dziennik.
W ramach przygotowywanego planu B, który jest na zaawansowanym etapie, skarb państwa przejmie w krótkim czasie kontrolę nad działalnością w powietrzu i na lądzie przewoźnika zatrudniającego 11 tys. ludzi „tworząc nową firmę, całkowicie kontrolowaną przez resort gospodarki i finansów albo przez podmiot o dominującym udziale publicznym i pośrednim publicznym”. Do nacjonalizacji może dojść już 31 maja, we wcześniej przewidzianym terminie zakończenia przetargu.
Przejęcie Alitalii przez skarb państwa zakończy 3 lata bezowocnych prób negocjacji i sprzedania jej państwowym kolejom Ferrovie dello Stato, Delcie, Atlantii, Lufthansie czy easyJetowi. Włoski przewoźnik jest od maja 2017 pod zarządem komisarycznym po odrzuceniu przez załogę planu restrukturyzacji głównego udziałowca, linii Etihad (49 proc.), który zakładał likwidację 1700 miejsc pracy. Przewoźnik znad Zatoki wycofał się, skarb państwa Włoch objął w 2018 r. 51 proc. udziałów, a Alitalia nagromadziła od tamtej pory dług ponad 3 mld euro. Mimo pożyczek na sumę 1,3 mld euro (900 mln w 2017, 400 mln w grudniu 2019) i pokrycia przez państwo ponad 200 mln euro z tytułu odsetek poniosła w 2019 r. stratę 300 mln euro. W ostatnich 10 latach przeszła przez dwie procedury upadłościowe, prywatyzację i operacje zasilania kapitału przez państwo. Na początku 2020 r. otrzymała kolejne 400 mln euro — podał Reuter.
Według innego włoskiego dziennika „La Repubblica”, rząd zamierza udzielić sektorowi lotnictwa natychmiastowej pomocy 500 mln euro, a następnie uruchomić inne działania na łączną sumę 3 mld, co pozwoli znacjonalizować Alitalię. Najnowsza wersja dokumentu omawiana przez rząd Giuseppe Contiego przewiduje nową pożyczkę 600 mln euro, dwukrotnie większą od wcześniej planowanej, w ramach pakietu bodźców w walce z koronawirusem — podał Bloomberg. Ze względu na trudne warunki na rynku Komisja Europejska nie sprzeciwi się chyba pomocy państwa przewoźnikowi. — uważa „Il Messaggero”.