Reklama
Rozwiń

Boeing nie produkuje wokół Seattle, Airbus zmniejszy A320

Boeing przedłużył do odwołania zawieszenie produkcji w stanie Waszyngton, Airbus rozważa drastyczne zmniejszenie produkcji samolotów z rodziny A320

Publikacja: 06.04.2020 12:19

Boeing nie produkuje wokół Seattle, Airbus zmniejszy A320

Foto: Bloomberg

Amerykański koncern ogłosił 23 marca o przejściowym wstrzymaniu produkcji samolotów szerokokadłubowych w stanie Waszyngton. Miał ją wznowić w tym tygodniu, ale 5 kwietnia odmówił odpowiedzi, kiedy to nastąpi. „Są podejmowane działania związane na stałym zapewnieniu zdrowia i bezpieczeństwa pracowników, trwa na bieżąco ocena obecności wirusa w stanie, niezawodności łańcucha dostaw i dodatkowych zaleceń organów służby zdrowia" — stwierdził w komunikacie.

W tym tygodniu Boeing przestanie płacić ok. 30 tys. pracowników w stanie Waszyngton po wcześniejszym zwiększeniu do 10 dni płatnego urlopu przyznanego pracownikom produkcyjnym. Mogą wykorzystać ten czas w dowolny sposób, będą nadal objęci ubezpieczeniem zdrowotnym.

W okresie zawieszenia produkcji będą podejmowane dodatkowe działania ochronne, nowe plakaty z zaleceniami zachowania odległości, częstsze sprzątanie stanowisk pracy i rejonów wspólnego pobytu oraz rozłożone w czasie zmiany pracy. — Wykorzystamy ten czas na słuchanie uwag naszych ekip i ocenę stosowanych działań władz, rozchodzenia się koronawirusa i niezawodności naszych dostawców — powiedział prezes BCA, Stan Deal.

W ubiegłym tygodniu Boeing zawiesił do 20 kwietnia produkcję śmigłowców H-47 Chinook, V-22 Osprey i MH-139A Grey Wolf w Ridley Township w Pennsylwanii.

Odrębnie koncern ogłosił plan dobrowolnych zwolnień mający zmniejszyć skutki finansowe pandemii. Odchodzący głównie na wcześniejszą emeryturę otrzymają odprawy i będą nadal objęci opieką socjalną.

Linie lotnicze odraczają odbiór nowych samolotów, wstrzymują przelewy rat zaliczek przed odbiorami zwiększając trudną sytuację koncernu po uziemieniu B737 MAX. Boeing wstrzymał ich produkcję w styczniu. Np. internetowa firma leasingowa Avolon zrezygnowała z kupna 75 MAXów, które miały być dostarczone do 2023 r., odroczyła odbiór 16 następnych do 2024 r. i później, zrezygnowała z kupna czterech A330neo z dostawą w 2021 r., odroczyła odbiór dziewięciu A320 z 2020-21 r. do 2027 r i później

Mniej samolotów z Tuluzy

Airbus rozważa duże zmniejszenie produkcji samolotów wąskokadłubowych z rodziny A320 z powodu problemów przemysłowych i z wydawaniem ich w warunkach pandemii. Według 4 informatorów Reutera, miesięczny rytm produkcji wynoszący obecnie 60 maszyn A320 różnych typów może ulec zmniejszeniu o połowę przez 3-6 miesięcy, aby nie doszło do zbyt dużej liczby samolotów czekających na wydanie klientom. Decyzja jeszcze nie zapadła, powinna być podjęta przed dorocznym WZA w połowie kwietnia, ale kooperantów poproszono o zmniejszenie o 40 proc. dostaw podzespołów, aby dostosować je do produkcji 36 samolotów miesięcznie.

Airbus oświadczył w komunikacie, że „bardzo uważnie obserwuje ewolucję sytuacji na świecie związanej z koronawirusem i utrzymuje stały dialog z klientami, dostawcami i partnerami. Obecnie analizuje konsekwencje pandemii na swą działalność i możliwe posunięcia łagodzące. Nie będzie ogłaszać innych informacji na tym etapie".

Przed kryzysem sanitarnym Airbus zamierzał zwiększyć rytm produkcji maszyn z rodziny A320 do 63 miesięcznie w 2021 r. i do 64-65 w latach 2022 i 2023, ale zrezygnował z tego.

Transport
PKP Cargo powoli reguluje zobowiązania wobec pracowników
Transport
Nazwa Lotnisko Chopina zostanie. Tylko będzie w Baranowie
Transport
Sabotaż na Bałtyku. Chiński statek opuścił cieśninę Kattegat po międzynarodowej inspekcji
Transport
Gigantyczna strata niemieckich kolei. Bundestag zatwierdził miliardy euro na remonty
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Transport
Będzie inspekcja na chińskim statku. Śledczy sprawdzą czy zerwane kable to sabotaż
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku