Aktualizacja: 20.08.2020 10:44 Publikacja: 19.08.2020 21:00
Rosną przeładunki kontenerów, a także obroty zbożem i paliwami. Pandemia bardzo uderzyła jednak w ruch turystyczny, więc w portach brakuje wycieczkowców.
Foto: shutterstock, Mike Mareen
Polskie porty na Bałtyku zaczynają się uodparniać na skutki koronawirusa. W pierwszym półroczu rekordowych poziomów sięgnęły m.in. obroty zbożem i paliwami. Spadki w niektórych grupach towarów powinno rekompensować drugie półrocze. A ożywienie w międzynarodowym handlu, jakie zaczyna być coraz bardziej odczuwalne w transporcie, powinno definitywnie odsunąć widmo głębokiego kryzysu w przeładunkach spodziewanego jeszcze w pierwszej fazie pandemii.
Czytaj także: Świetny rok na morzu. Polskie porty pobiły rekord
Luty 2025 roku przyniósł zastopowanie długotrwałego, trwającego nieprzerwanie przez 19 miesięcy wzrostu importu używanych samochodów.
Jeden z pomysłów Donalda Trumpa na gospodarkę zakłada odbudowę przemysłu okrętowego. Dziś w tej branży USA to liliput w porównaniu z Azją. Zmiana tego stanu rzeczy zajmie lata.
Dwie katastrofy i coraz częściej pojawiające się informacje o niedociągnięciach w branży lotniczej zaniepokoiły Amerykanów. Kiedy do głosu doszedł jeszcze Elon Musk i zaatakował kontrolerów lotów, mieszkańcy USA naprawdę zaczęli się bać latania.
Aresztowany kapitan kontenerowca, który staranował amerykański tankowiec z paliwem dla armii USA, jest Rosjaninem. Wśród załogi też jest wielu Rosjan. W ładowniach kontenerowca była śmiertelna trucizna. W śledztwie wychodzą nowe, zastanawiające szczegóły katastrofy.
Rola Bałtyku jest kluczowa w kontekście transformacji europejskiego sektora energii. Akwen doskonale nadaje się do rozwoju morskiej energetyki wiatrowej, sprzyja też rozwojowi innych technologii niskoemisyjnych, w tym odnawialnego wodoru.
Do Polski przyjechało całe kierownictwo Embraera. Powody tej wizyty są dwa. Lada dzień LOT zdecyduje, czy wybierze samolot regionalny Embraera E2, czy jednak Airbusa A220. A w tle są jeszcze zakupy resortu obrony.
Jazda na motocyklu to z całą pewnością wielka przyjemność, o czym zaświadczy każdy, kto chociaż raz miał okazję – legalnie, podkreślmy – poprowadzić maszynę na dwóch kołach.
Kolejarze szykują się na dobry rok, powraca popyt na przewozy intermodalne w portach morskich i lądowych.
Nadchodzi koniec zasady de minimis w imporcie i będzie to rewolucja w e handlu i logistyce. Małe paczki także będą clone.
Pozostał jeszcze miesiąc bezpośrednich azjatyckich połączeń Maersk z Gdańskiem. Klienci cieszą się malejącymi stawkami, a wszyscy zastanawiają się, czy poprawi się punktualność dostaw.
Chiny są nie tylko największym eksporterem dóbr, zamierzają zostać także wiodącym przewoźnikiem morskim.
Chińskie stocznie są zawalone zamówieniami na kontenerowce, jednak nowe jednostki pojawią się na liniach dopiero w 2026 roku i floty zostaną odnowione i powiększone w kolejnych latach.
Władze Panamy dosyć szybko dostosowały się do części żądań nowej waszyngtońskiej administracji. Pod jej naciskiem wycofały się m.in. z uczestnictwa w wielkiej chińskiej Inicjatywie Pasa i Szlaku. Stanom Zjednoczonym bardzo zależy na strategicznej trasie transportowej.
Projekt ma ostateczną decyzję środowiskową, trwają przygotowania do budowy falochronu wybrany jest także inwestor terminala.
Chińscy producenci aut zmienią nie tylko rynek samochodowy, ale i logistyczny. Wzrośnie rola armatorów.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas