Pierwszy na świecie elektryczny silnik do samolotów

Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego EASA certyfikowała pierwszy silnik elektryczny do samolotu ENGINeUS 100, produkcji francuskiej firmy Safran Electrical & Power.

Publikacja: 10.02.2025 10:56

Pierwszy na świecie elektryczny silnik do samolotów

Foto: Adobe Stock

Silnik potrzymał certfikat po 1500 godzinach testowania go (na wibracje, wstrząsy, skrajne temperatury) i ponad 100 godzinach lotów samolotem w normalnych warunkach. Jest wynikiem 4-letniej współpracy francuskiej firmy lotniczej z urzędem EASA nad ustaleniem konkretnych przepisów żeglowności elektrycznych jednostek napędu i metod ich właściwej oceny i akceptacji ich (certyfikowania).

ENGINeUS 100 zawiera wiele innowacji. Elektroniczny system zasilania i sterowania jest bezpośrednio zintegrowany, można go też łatwo dopasować do wszystkich konstrukcji dzięki jego zwartości, wadze i systemu chłodzenia powietrzem. Sinik ten zapewnia maksymalną moc 125 kilowatów (kW) przy niespotykanym współczynniku masy do mocy wynoszącym 5 kW/kg. Francuzi będą pracować nad jednostkami o mocy 180 kW, a nawet 200 kW, kolejne pochodne wersje będą mogły osiągać moc 750 kW lub 1 MW, ale to będzie zależeć od nowych baterii.

Silnik został zaprojektowany tak, aby spełniał różne wymogi rynku środków nowej mobilności dzięki jego zdolności dopasowania do różnych rozwiązań architektonicznych, od małych samolotów pasażerskich na dwie do czterech osób z całkowitym napędem elektrycznym po małe samoloty regionalne zabierające 19 pasażerów, aby można było go hybrydować w przyszłości w postaci silników elektrycznych następnych generacji do samolotów zdolnych zabierać do 150 pasażerów.

Safran przygotowuje seryjną produkcję gamy tych silników na czterech półautomatycznych liniach montażowych w Niort we Francji (dwie) we współpracy z Generalną Dyrekcją Lotnictwa Cywilnego (DGAC) i w Pitstone w Wielkiej Brytanii (dwie), z pomocą Instytutu Technologii Aerolotniczych (ATI). Ruszą pod koniec 2026 r. lub na początku 2027 r. od wypuszczania ponad tysiąca silników elektrycznych rocznie, z możliwością zwiekszenai produkcji.

Wiele firm pracujścych nad nowymi środkami mobilności wybrało już gamy silników ENGIN-eUS albo GENeUS. Są to AURA AERO, Bye Aerospace, CAE, Diamond Aircraft, Electra, TCab Tech, VoltAero.

- Jesteśmy świadkami kluczowej chwili w historii lotnictwa. Dzięki tej certyfikacji Safran Electrical&Power jest pierwszy na świecie, a dla firmy i jej partnerów to takxe ogromne źródło i powód do dumy - powiedzial prezes Safran Electrical&Power, Bruno Bellanger.

Według Rachel Daeschler, dyrektorki EASA ds. certyfikacji, „to fascynujący projekt i pierwszy sprawdzian naszego programu Special Condition dotyczącego certyfikowania hybrydowego i całkowicie elektrycznego napędu. EASA jest całkowicie zaangażowana w wspieranie rozwoju i w certyfikowanie technologii napędowych zmierzających do likwidacji śladu węglowego w lotnictwie - dodała.

Transport
Pilot wywołał pożar w samolocie British Airways, bo pomylił lewą rękę z prawą
Transport
Wojna lotnicza? Bruksela grozi cłami Boeingowi
Transport
Uber ma kłopoty. Wyniki rozczarowały, najniższy wzrost od czasów pandemii
Transport
Donald Trump nie da pieniędzy na szybką kolej w Kalifornii
Transport
Konflikt Indii z Pakistanem. Mnóstwo lotów odwołanych bądź wydłużonych