– Myśmy ten projekt naprawili. Byłem dużym sceptykiem wobec projektu, który był przedstawiony przez naszych poprzedników. Twierdzą, że był to projekt szeroko konsultowany – nic bardziej mylnego. Koncepcja ogłoszona w 2017 r. przez PiS była bez żadnych konsultacji, wieloletnie programy przeszły trybem niekonsultacyjnym. Wielokrotnie pytaliśmy, jak chcą to zrobić – mówił Lasek.
Zmiany ze szkodą dla CPK?
Na uwagę, że Stowarzyszenie TakDlaCPK alarmuje, że program CPK w wielu aspektach jest zmieniany ze szkodą dla całego społeczeństwa, Lasek odparł: – To są osoby, które wcześniej były związane w dużej mierze z projektem CPK, czyli ze spółką. Mieli swój czas na to, żeby ten projekt przeprowadzić tak, jak powinien być przeprowadzony. Oni nawet nie byli w stanie przekonać swojego ministra finansów, żeby dokapitalizował program kwotą taką, która była zaplanowana.
Lasek podkreślił, że projekt CPK nie został okrojony, tylko poprawiony. Na uwagę, że poprzedni program opiewał na 155 miliardów złotych i miał obowiązywać do 2030 roku, a nowy plan jest tańszy (jego wartość to 131 miliardów), odparł: – Ten program został uchwalony po przegranych wyborach przez PiS. Czyli oni dzielili pieniądze, co do których już wiedzieli, że nie będą za nie odpowiedzialni. W tamtym ich programie mieliśmy mnóstwo wirtualnych pieniędzy. Np. linia kolejowa Sieradz-Poznań. Finansowanie było zakładane z partnerstwa publiczno-prywatnego. To się w Polsce nie udało. Francuzom, którzy budowali kolej w ramach tego partnerstwa, wyszło około 3,5 razy drożej za kilometr torów. Tam były takie absurdy, że wydawano pieniądze na linie, które w danej chwili nie były potrzebne.
Spytany, skąd opóźnienie programu, Lasek odpowiedział, że „to nie jest dwuletnie opóźnienie, tylko urealnienie, czyli de facto pokazanie harmonogramu, który jest wykonalny”.
Czytaj więcej
Premier Donald Tusk ogłosił we wtorek, że spółka CPK zostanie dofinansowana dodatkowymi 3,5 mld zł w papierach skarbowych. Duża zmiana czeka też LOT – narodowy przewoźnik ma zostać przeniesiony do Ministerstwa Infrastruktury.