Kiedy pierwszy samolot wyląduje na CPK? Wiceminister Maciej Lasek zdradza datę

Polska potrzebuje Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jesienią 2032 roku na CPK wyląduje pierwszy samolot – powiedział w w Radiu Zet Maciej Lasek, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK.

Publikacja: 13.12.2024 11:11

Maciej Lasek

Maciej Lasek

Foto: Fotorzepa, Jakub Czermiński

gba

– Myśmy ten projekt naprawili. Byłem dużym sceptykiem wobec projektu, który był przedstawiony przez naszych poprzedników. Twierdzą, że był to projekt szeroko konsultowany – nic bardziej mylnego. Koncepcja ogłoszona w 2017 r. przez PiS była bez żadnych konsultacji, wieloletnie programy przeszły trybem niekonsultacyjnym. Wielokrotnie pytaliśmy, jak chcą to zrobić – mówił Lasek.

Zmiany ze szkodą dla CPK?

Na uwagę, że Stowarzyszenie TakDlaCPK alarmuje, że program CPK w wielu aspektach jest zmieniany ze szkodą dla całego społeczeństwa, Lasek odparł: – To są osoby, które wcześniej były związane w dużej mierze z projektem CPK, czyli ze spółką. Mieli swój czas na to, żeby ten projekt przeprowadzić tak, jak powinien być przeprowadzony. Oni nawet nie byli w stanie przekonać swojego ministra finansów, żeby dokapitalizował program kwotą taką, która była zaplanowana.

Lasek podkreślił, że projekt CPK nie został okrojony, tylko poprawiony. Na uwagę, że poprzedni program opiewał na 155 miliardów złotych i miał obowiązywać do 2030 roku, a nowy plan jest tańszy (jego wartość to 131 miliardów), odparł: – Ten program został uchwalony po przegranych wyborach przez PiS. Czyli oni dzielili pieniądze, co do których już wiedzieli, że nie będą za nie odpowiedzialni. W tamtym ich programie mieliśmy mnóstwo wirtualnych pieniędzy. Np. linia kolejowa Sieradz-Poznań. Finansowanie było zakładane z partnerstwa publiczno-prywatnego. To się w Polsce nie udało. Francuzom, którzy budowali kolej w ramach tego partnerstwa, wyszło około 3,5 razy drożej za kilometr torów. Tam były takie absurdy, że wydawano pieniądze na linie, które w danej chwili nie były potrzebne.

Spytany, skąd opóźnienie programu, Lasek odpowiedział, że „to nie jest dwuletnie opóźnienie, tylko urealnienie, czyli de facto pokazanie harmonogramu, który jest wykonalny”.

Czytaj więcej

Donald Tusk zapowiedział dodatkowe miliardy dla CPK. Ważna zmiana też dla LOT

Pierwszy samolot na CPK w 2032 roku

Maciej Lasek podał następnie, że pierwszy samolot w Baranowie wyląduje jesienią 2032 roku w dzień otwarcia lotniska.

– To będzie hub, który zastąpi lotnisko Chopina, jako nowe lotnisko krajowe. To będzie lotnisko przemyślane. Komercyjny ruch cywilny zostanie przeniesiony z lotniska Chopina na nowe lotnisko – mówił wiceminister. Podkreślił, że do tego czasu lotnisko Chopina nie ma być rozbudowywane, będzie natomiast modernizowane.

– Gdybyśmy nie dokonali modernizacji tego lotniska, stracilibyśmy ponad 30 milionów pasażerów do dnia otwarcia CPK. (Modernizacja) To jest zwiększenie liczby bram, zwiększenie liczby płyt postojowych tam, gdzie samoloty mogą być odstawione. Na pewno nie będzie to szersze lotnisko, czyli nie rozbudowujemy go poza obszar, w którym już jest, tylko korzystamy z tego, co mamy – tłumaczył Lasek.

– Lotnisko Chopina zapcha się w przyszłym roku. A my nie jesteśmy Chinami, które nie stosują się do żadnych zasad, jeżeli chodzi o tego typu inwestycje. Nie jesteśmy w stanie wybudować lotniska w kilka lat, bo nikomu w Europie się to nie udało – dodał.

Czytaj więcej

Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina

Co stanie się z lotniskiem Chopina po otwarciu CPK w 2032 roku?

– Dzisiaj lotnisko Chopina jest, zdaniem wszystkich specjalistów, jednym z kluczowych filarów sukcesu CPK. My dzisiaj patrzymy na lotnisko Chopina i na jego modernizację nie z punktu widzenia, co dalej z Chopinem, tylko że bez tej modernizacji, to my sukcesów w CPK nie osiągniemy – tłumaczył wiceminister.

Zapytany, co się stanie z lotniskiem Chopina, kiedy ruch cywilny zostanie przeniesiony na CPK, Lasek stwierdził: „nad tym pracujemy”.

– Osiem lat to naprawdę jest dużo czasu, żeby można było określić, jak to miejsce doskonale wykorzystać. To jest miejsce świetnie skomunikowane. To jest miejsce, w którym jest Instytut Lotnictwa (...). To jest miejsce, w którym są zakłady, które remontują samoloty, obsługują (je). To jest Airbus Military. To jest dzisiaj jednostka wojskowa, która wozi VIP-ów. Ten teren będzie musiał znaleźć wykorzystanie, ale będziemy o tym rozmawiali – wyjaśnił.

– Myśmy ten projekt naprawili. Byłem dużym sceptykiem wobec projektu, który był przedstawiony przez naszych poprzedników. Twierdzą, że był to projekt szeroko konsultowany – nic bardziej mylnego. Koncepcja ogłoszona w 2017 r. przez PiS była bez żadnych konsultacji, wieloletnie programy przeszły trybem niekonsultacyjnym. Wielokrotnie pytaliśmy, jak chcą to zrobić – mówił Lasek.

Zmiany ze szkodą dla CPK?

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Europa łaskawsza dla spalinowców
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Rosyjskie tiry utknęły w Kazachstanie. Rośnie korupcja i straty