Kanał Panamski więcej zarobił, mimo dotkliwej suszy

Kanał Panamski zwiększył roczny zysk o 9,5 proc. mimo dotkliwej suszy w regionie, co zmusiło zarząd do dużego zmniejszenia liczby statków przepuszczanych przez tę magistralę.

Publikacja: 27.10.2024 12:31

Kanał Panamski więcej zarobił, mimo dotkliwej suszy

Foto: Adobe Stock

W roku finansowym do 30 września Kanał Panamski osiągnął zysk 3,45 mld dolarów przepuszczając średnio 27,3 statków dziennie (rok wcześniej było ich 36 dziennie), które przewiozły 423 mln ton ładunków. Zysk zwiększył się o 9,5 proc. mimo zmniejszenia liczby odprawianych jednostek. Załodze magistrali udało się w trzecim roku dotkliwej suszy zmniejszyć ilość wody z pobliskiego jeziora do wyrównywania ubytków na kolejnych śluzach, co zmniejszyło koszty funkcjonowania kanału o 5 proc.

Obroty zwiększyły się o 18 mln dolarów do 4,99 mld — poinformował dziennikarzy wiceprezes zarządu ds. finansowych, Victor Vial.

Czytaj więcej

Kanał Panamski przecina łańcuchy dostaw. Prezenty do wielu nie dotrą na czas

Po suszy nowe zachęty dla armatorów

Susza zmusiła zarząd kanału do ograniczenia liczby statków korzystających z tego szlaku na przełomie lat 2023 i 2024, ograniczono także ich maksymalne zanurzenie (wielkość ładunków). Obecnie przywrócono wcześniejszy limit odprawiania 36 jednostek dziennie, zdarzają się dni, kiedy nie ma tylu chętnych, więc zarząd kanału wprowadził nowe zachęty finansowe zwłaszcza dla masowców i gazowców, ogłosił też 7-letni plan rozbudowy infrastruktury za 8,5 mld dolarów — informuje Reuter.

W ramach tego planu ma powstać za 1,6 mld dolarów zapora na rzece Rio Indio, która pozwoli utworzyć nowy zbiornik retencyjny wody, używanej do wyrównywania poziomów między poszczególnymi śluzami. W planie jest także zmniejszenie o 12 proc. rezerw wody przy odprawie każdego statku w tym roku finansowym.

- Ruch tranzytowy powoli odradza się — stwierdził wiceprezes Vial. Nowy system długoterminowej rezerwacji rejsów przez kanał pozwala armatorom uczestniczyć w aukcjach slotów (terminów rejsów) z wyprzedzeniem nawet o rok.

W roku finansowym do 30 września Kanał Panamski osiągnął zysk 3,45 mld dolarów przepuszczając średnio 27,3 statków dziennie (rok wcześniej było ich 36 dziennie), które przewiozły 423 mln ton ładunków. Zysk zwiększył się o 9,5 proc. mimo zmniejszenia liczby odprawianych jednostek. Załodze magistrali udało się w trzecim roku dotkliwej suszy zmniejszyć ilość wody z pobliskiego jeziora do wyrównywania ubytków na kolejnych śluzach, co zmniejszyło koszty funkcjonowania kanału o 5 proc.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Zdesperowani Rosjanie szukają samolotów. Proszą o pomoc Kuwejt i Katar
Transport
Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru