W PKP Cargo pracownicy stracili kolejne przywileje

Walne zgromadzanie zdecydowało o ograniczeniu z trzech do jednego liczby członków rady nadzorczej giełdowej spółki powoływanych przez załogę. Uchwalono też, że pracownicy nie będą mieli już żadnego swojego przedstawiciela w zarządzie.

Publikacja: 08.10.2024 10:24

W PKP Cargo pracownicy stracili kolejne przywileje

Foto: PKP Cargo

Poniedziałkowe nadzwyczajne walne zgromadzenie PKP Cargo dokonało istotnych zmian w statucie, zwłaszcza w zakresie powoływania i odwoływania członków władz kolejowej firmy. Przegłosowano m.in. uchwałę zwiększającą z pięciu do sześciu osób maksymalną liczbę osób mogących wchodzić w skład zarządu. Ponadto zdecydowano, że w tym organie spółki nie będzie zasiadał żaden przedstawiciel pracowników. Do tej pory załoga mogła powoływać jednego swojego przedstawiciela.

Zarząd PKP Cargo ma być bardziej profesjonalny

„W związku z ogromną skalą wyzwań, które stoją w najbliższych latach przed PKP Cargo, a także mając na uwadze wielkość spółki i całej grupy kapitałowej, w najbliższych latach trzeba wzmocnić kompetencje zarządu. Dlatego zaproponowane zostało zwiększenie liczebności zarządu o jedną osobę i rezygnacja z wyboru jednego członka zarządu spośród kandydatów przedstawionych przez pracowników spółki” - mówi cytowany w komunikacie prasowym Marcin Wojewódka, p.o. prezesa PKP Cargo. Dodaje, że to umożliwi większą specjalizację i lepszy podział zadań pomiędzy członków zarządu. Ma też pomóc w sprawny i profesjonalny sposób przeprowadzić firmę przez najbliższe wyzwania.

Czytaj więcej

Mniej związkowców w organach PKP Cargo

Statut w nowym brzmieniu ograniczył skład rady nadzorczej. Dotychczas organ ten mógł liczyć od 11 do 13 członków. Teraz będzie ich od siedmiu do dziewięciu. Ponadto liczba przedstawicieli pracowników zmalała z trzech do jednego.

„Udział pracowników w radzie nadzorczej jest cenny, jednak po wielu latach funkcjonowania PKP Cargo jako spółki publicznej może zostać zmniejszony do jednego przedstawiciela. Spółka jako notowana na giełdzie, podlega najwyższym rygorom informacyjnym i przejrzystości, stąd udział trzech przedstawicieli pracowników w radzie nadzorczej wydaje się nieproporcjonalnie duży i nadmierny” - stwierdził Wojewódka.

PKP Cargo nadal ma tymczasowy zarząd

Zgodnie ze statutem kadencja zarządu i rady nadzorczej trwa trzy pełne lata obrotowe. Obecnie ścisłe kierownictwo spółki działa w niepełnym i tymczasowym składzie osobowym. Co więcej, nie wiadomo kiedy to się zmieni. Od kilku miesięcy w zarządzie są trzy osoby delegowane z rady nadzorczej do czasowego pełnienia funkcji kierowniczych. Poza Wojewódką, w skład tego organu spółki wchodzi Monika Starecka, p.o. członka zarządu ds. finansowych oraz Paweł Miłek, p.o. członka zarządu ds. handlowych.

Z kolei w skład rady nadzorczej PKP Cargo wchodzi obecnie 11 osób, w tym te delegowane do czasowego pełnienia funkcji kierowniczych w zarządzie spółki. Ponadto znajduje się w niej trzech przedstawicieli pracowników (Tomasz Pietrek, Jarosław Ślepaczuk i Henryk Grymel). W tym gronie jest też Grzegorz Lato (prezes firmy Masfalt), powołany do rady nadzorczej na ostatnim walnym zgromadzeniu. W trakcie obrad z rady odwołano za to Izabelę Wojtyczkę.

Poniedziałkowe nadzwyczajne walne zgromadzenie PKP Cargo dokonało istotnych zmian w statucie, zwłaszcza w zakresie powoływania i odwoływania członków władz kolejowej firmy. Przegłosowano m.in. uchwałę zwiększającą z pięciu do sześciu osób maksymalną liczbę osób mogących wchodzić w skład zarządu. Ponadto zdecydowano, że w tym organie spółki nie będzie zasiadał żaden przedstawiciel pracowników. Do tej pory załoga mogła powoływać jednego swojego przedstawiciela.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Materiał Promocyjny
BaseLinker uratuje e-sklep przed przestojem
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Transport
Dyrektor Alstom Henri Poupart-Lafarge: Pociągi dla Europy będą produkowane w Europie
Transport
Latanie w czasie wojny. Jest dłużej i drożej, ale linie uczą się z tym żyć
Transport
Rekompensata za opóźnienie pociągu. Kiedy się należy i jak się o nią ubiegać?
Transport
Koniec potężnego strajku. Porty wschodniego wybrzeża USA wznowiły pracę