Zaplanowano nową linię kolejową od CPK. Z Warszawy do Włocławka tylko w godzinę

Przebieg nowej linii ma zatwierdzony wariant inwestorski. Na trasie pomiędzy węzłem CPK a miejscowością Lipno w województwie kujawsko-pomorskim pociągi będą mogły rozpędzać się do 350 km/h.

Publikacja: 23.08.2024 21:45

Zaplanowano nową linię kolejową od CPK. Z Warszawy do Włocławka tylko w godzinę

Foto: Adobe Stock

Dla kolei dużych prędkości, których przyszłą sieć ma integrować CPK, właśnie wybrano nową trasę. Pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek zatwierdził jako wariant inwestorski przebieg linii kolejowych nr 5 i 50 na odcinku od przyszłego węzła CPK w rejonie Baranowa, poprzez Płock do Włocławka. Według przeprowadzonych analiz, na tym przebiegu o długości ok. 150 km jest najmniejsza liczba zabudowanych nieruchomości, które trzeba będzie wywłaszczyć pod realizację inwestycji. – Odcinek ten będzie ważnym elementem linii CMK Północ, a także transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T – podała spółka w piątek po południu.

CPK. Po nowej linii kolejowej pojadą pociągi pasażerskie i towarowe

Planowany przebieg linii wychodzi z węzła kolejowego CPK na terenie Gminy Teresin. Następnie linia omija Sochaczew od północy i zmierza w kierunku mostu na Wiśle. Na tym odcinku powstaną m.in. przejścia dla zwierząt łączące szlaki migracyjne fauny Kampinoskiego Parku Narodowego. Most na Wiśle będzie zaczynał się na terenie Łęgu-Januszewa i połączy się z Wyszogrodem na drugim brzegu.

Czytaj więcej

CPK bliżej budowy lotniska. Spółka przejmuje od właścicieli kolejne grunty

Dalej linia skręca w kierunku zachodnim (gminy Mała Wieś, Bodzanów, Słupno, Radzanowo, Bielsk, stacja pasażerska w Bodzanowie-Chodkowie), by za pomocą odgałęzienia połączyć się z dworcem pasażerskim w centrum Płocka. Linia mija kombinat Orlen od strony północnej, a dalej przebiega przez tereny gmin Bielsk, Stara Biała, Brudzeń Duży (stacja w Brudzeniu Małym), Dobrzyń Nad Wisłą do węzła niedaleko Nowej Wsi w Gminie Wielgie. Tam główny przebieg linii skręca w stronę Lipna (a dalej Grudziądza i Gdańska), zaś południowa odnoga prowadzi przez most na Wiśle do stacji położonej w centrum Włocławka. W Lipnie zaplanowano stację pasażerską i węzeł z linią kolejową nr 27. Odcinek objęty studium kończy się w miejscowości Złotopole w gminie Lipno.

Na linii nr 5, na odcinku CPK – Lipno tory będą dostosowane do prędkości 350 km/h, a na linii nr 50, na odcinku Grochowalsk – Włocławek – do 250 km/h. Obie linie mają być przeznaczone zarówno dla ruchu pasażerskiego, jak i towarowego.

Z Warszawy do Płocka pociągiem o przeszło połowę krócej niż dziś

Linia kolejowa CMK Północ była planowana już w latach 70. XX wieku jako przedłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej w kierunku Kujaw i Trójmiasta. Linia nr 5, która powstanie w standardzie kolei dużych prędkości, ma znacznie przyczynić się do skrócenia czasu przejazdów. Zakłada się, że z Płocka do Warszawy Centralnej dojedziemy pociągiem w ok. 50 min (dziś taka podróż trwa ponad 2 godz.). Natomiast z Włocławka do Warszawy w ok. 1 godz. 10 min (dziś co najmniej godzinę dłużej).

Według informacji CPK, w czasie konsultacji z mieszkańcami terenów, przez które ma przebiegać planowana linia kolejowa, zebrano ok. 8 tys. ankiet, a także głosów w postaci pism, maili i petycji. Wybór takiego kształtu trasy jako wariantu inwestorskiego nie oznacza jednak, że będzie on ostatecznym rozwiązaniem. Przykładem może być linia Katowice – Ostrawa, będąca projektem na etapie znacznego zaawansowania, w dodatku dofinansowywanym z funduszy unijnych: protesty w przecinanych przez nią miejscowościach są bardzo duże, nie ustają i wspierane są przez wojewódzki samorząd. Tylko w Mikołowie pod Katowicami poprowadzenie szybkich pociągów w wybranym wariancie zakłada wyburzenie ok. 550 budynków. W nieodległej gminie Czerwionka-Leszczyny kolej dużych prędkości miałaby przebiegać przez zurbanizowane tereny Szczejkowic i Bełku.

Projekt kolejowy CPK: na razie ruszy budowa igreka. Zacznie się od tunelu

Jest bardzo mało prawdopodobne, by roboty budowlane na obu trasach miały się rozpocząć w obecnej dekadzie. Na razie w grę wchodzi budowa tzw. igreka: linii z Warszawy do Łodzi, która dalej w okolicach Sieradza będzie się rozgałęziać w kierunku Poznania i Wrocławia. Ma być gotowa w 2023 r., a prędkość pociągów ma sięgać 320 km/godz. Ocenia się, że koszt tego przedsięwzięcia wyniesie ok. 80 mld zł – prawie dwa razy tyle, co inwestycje związane z lotniskiem w Baranowie.

Już zaczęła się realizacja pierwszego elementu igreka: 4-kilometrowego tunelu pod Łodzią. Średnica wyniesie ok. 14 metrów, w rezultacie będzie największym podziemnym tunelem kolejowym w Polsce drążonym tarczą TBM. Jego budowa w Łodzi to obecnie najbardziej zaawansowany projekt kolejowy CPK. Kolejnym etapem będzie rozstrzygnięcie przetargu na budowę 4,6-kilometrowego tunelu pomiędzy stacjami Retkinia i Fabryczna.

Dla kolei dużych prędkości, których przyszłą sieć ma integrować CPK, właśnie wybrano nową trasę. Pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek zatwierdził jako wariant inwestorski przebieg linii kolejowych nr 5 i 50 na odcinku od przyszłego węzła CPK w rejonie Baranowa, poprzez Płock do Włocławka. Według przeprowadzonych analiz, na tym przebiegu o długości ok. 150 km jest najmniejsza liczba zabudowanych nieruchomości, które trzeba będzie wywłaszczyć pod realizację inwestycji. – Odcinek ten będzie ważnym elementem linii CMK Północ, a także transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T – podała spółka w piątek po południu.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
PKOl stracił kolejnego dużego sponsora. Spółka poniosła „straty wizerunkowe”
Transport
Pracownicy PKP Cargo stracą kolejne przywileje?
Transport
Śmietankę w branży kurierskiej spijają najwięksi gracze
Transport
EASA: wszystkie airbusy A350-1000 do kontroli
Transport
Części bardziej cenne, niż cały samolot Ural Airlines
Transport
Wizerunkowy problem Airbusa. Przez ogień w silniku Rolls-Royce'a