Boeing może uniknąć postępowania karnego. Rodziny ofiar żądają potężnej grzywny

Boeing mógłby uniknąć postępowania karnego w sądzie, bo resort sprawiedliwości USA zamierza zaproponować mu nową umowę o odroczonym postawieniu go w stan oskarżenia — twierdzi „New York Times”. Jednocześnie rodziny ofiar dwóch katastrof MAX-ów żądają ukarania koncernu grzywną 24,8 mld dolarów i skazania szefów z czasu obu katastrof.

Publikacja: 23.06.2024 15:55

Boeing może uniknąć postępowania karnego. Rodziny ofiar żądają potężnej grzywny

Foto: Bloomberg

Według „New York Timesa”, resort sprawiedliwości zamierza zaproponować koncernowi nową umowę o odroczeniu postawienia go w stan oskarżenia, ale wyznaczy dodatkowo niezależnego nadzorcę. W resorcie uznano po intensywnej debacie wewnętrznej, że postawienie obecnie zarzutów Boeingowi i uruchomienie ścieżki prawnej byłoby zbyt ryzykowne. Natomiast mianowanie niezależnego nadzorcy byłyby szybsze i skuteczniejsze w osiągnięciu ostatecznego celu — doprowadzeniu do poprawy procesu produkcji samolotów i kontroli jakości.

Czytaj więcej

Boeing i Airbus mogły korzystać z nielegalnych dostaw tytanu

Ponadto postępowanie karne prowadzi często do ogłoszenia upadłości danej firmy, a Boeing jest ważny dla gospodarki i dla bezpieczeństwa narodowego USA. Dodatkową ujemną konsekwencją procesu i wyroku skazującego byłoby wykluczenie koncernu z kontraktów rządowych i wojskowych, a dział sprzętu wojskowego, kosmicznego i bezpieczeństwa BDS osiągnął w 2023 r. obroty niemal 25 mld dolarów, prawo jedną trzecią całości.

Resort sprawiedliwości zaprzecza informacjom  „New York Timesa” w sprawie Boeinga

Resort sprawiedliwości wspomniał w połowie maja o możliwości uruchomienia postępowania karnego wobec Boeinga za niedotrzymanie 3-letniej umowy z 7 stycznia 2021 o odroczonym postawieniu zarzutów koncernowi, gdy dwa dni wcześniej doszło do słynnego incydentu w powietrzu z wyssaniem zaślepki drzwi awaryjnych w B737 MAX. Resort zapowiedział przekazanie do 7 lipca swej decyzji sędziemu federalnemu w Teksasie, który prowadzi tę sprawę.

Czytaj więcej

Boeing znów się sypie. Odpadła część B737 i uszkodziła skrzydło

Boeing i adwokaci rodzin ofiar 2 katastrof nie zareagowali na starania o komentarz agencji AFP, podobnie resort sprawiedliwości. — Ten artykuł jest po prostu błędny — powiedział wyższy przedstawiciel resortu Paulowi Cassellowi profesorowi prawa z uniwersytetu w Utah, adwokatowi rodzin w procedurze karnej. — Ministerstwo nie podjęło decyzji o sposobie postępowania ani o możliwości ścigania Boeinga — zapewnił Cassella Glenn Leon, szef działu walki z oszustwami w pionie karnym resortu, ale zobowiązał się do informowania o wszystkich ważnych decyzjach w tej sprawie.

Nowojorski dziennik poprawił swój tekst, dodał, że resort rozważa przyznanie Boeingowi uniknięcia oskarżeń, a rzeczniczka NYT zapewniła mailem, Reutera, że „jesteśmy pewni dokładności naszej relacji”.

Profesor z Utah ma nadzieję, że dementi resortu nie jest kruczkiem mającym dać mu czas na zawarcie drugiej umowy z Boeingiem o odroczonym oskarżeniu koncernu. — Pierwsza umowa nie wyszła, nie ma powodów sądzić, że druga wypadnie lepiej. Czas skończyć z całą tą sprawą doprowadzeniem do procesu i do wyroku skazującego Boeinga — dodał Cassell.

Liczne incydenty samolotów Boeinga

Boeing oskarżony o oszustwa w procedurze certyfikacji B737 MAX zgodził się w 2021 r. zapłacić 2,5 mld dolarów za zaniechanie postępowania karnego i zobowiązał się do poprawienia programu produkcji zgodnie z normami. Dostał na to 3 lata w ramach umowy o odroczonym oskarżeniu go. Problemy z produkcją i kontrolą jakości pojawiły się od początku 2023 r., dotyczyły 3 modeli: B737 MAX, B787 i B777. Do incydentu z zaślepką doszło na dwa dni przed wygaśnięciem 3-letniej umowy z resortem sprawiedliwości.

Incydenty sprawiły, że urząd lotnictwa FAA ograniczyłm Boeingowi rytm produkcji samolotów do 37 miesięcznie. Koncern chcąc dojść do tego poziomu i doprowadzić do certyflikajci najnowszych wersji postanowił przesunąć tymczasowo do produkcji najważniejszych B737 i B777 część inżynierów zatrudnionych przy pracach nad eksperymentalnym aparatem X-66A, realizowanym wspólnie z NASA. „Jest krytycznie istotne dotrzymanie naszych zobowiązań wobec klientów w sprawie (certyfikacji nowych) B737-7, 737-10 B777-8F i w kwestii dostaw samolotów” — brzmi mail wysłany do Reutera.

Rodziny ofiar dwóch katastrof Boeinga żądają kary 24,78 mld dolarów

„Ponieważ zbrodnia Boeinga jest najbardziej śmiercionośną zbrodnią w historii USA, to maksymalna grzywna ponad 24 mld dolarów jest prawnie uzasadniona i najwyraźniej właściwa” — stwierdził w piśmie do resortu sprawiedliwości Paul Cassell, prawnik reprezentujący 15 rodzin ofiar.

Rodziny stwierdziły, że resort mógłby zawiesić 14-22 mld dolarów tej grzywny „pod warunkiem przeznaczenia przez Boeinga tej zawieszonej sumy na niezależne monitorowanie firmy i związane z tym usprawnienia w zakresie zgodności z przepisami i z bezpieczeństwem”. Rodziny są też zdania, że radzie dyrektorów Boeinga należy nakazać spotkanie się z nimi, a resort sprawiedliwości powinien „uruchomić karne postępowanie wobec odpowiedzialnych w Boeingu szefów z okresu obu katastrof”.

W piśmie liczącym 32 strony przedstawiono wyliczenia prowadzące do łącznej sumy 24,78 mld dolarów. Rodziny ofiar chcą, aby do procesu Boeinga doszło w ciągu 70 dni od ostatecznej daty 7 lipca, kiedy resort sprawiedliwości zajmie ostateczne stanowisko. Rodziny uważają, że zwykła ugodowa transakcja bez sankcji nie spełni misji resortu, jaką jest oddanie sprawiedliwości społeczeństwu. Są też zdania, że należy podjąć postępowanie karne wobec Boeinga.

Według „New York Timesa”, resort sprawiedliwości zamierza zaproponować koncernowi nową umowę o odroczeniu postawienia go w stan oskarżenia, ale wyznaczy dodatkowo niezależnego nadzorcę. W resorcie uznano po intensywnej debacie wewnętrznej, że postawienie obecnie zarzutów Boeingowi i uruchomienie ścieżki prawnej byłoby zbyt ryzykowne. Natomiast mianowanie niezależnego nadzorcy byłyby szybsze i skuteczniejsze w osiągnięciu ostatecznego celu — doprowadzeniu do poprawy procesu produkcji samolotów i kontroli jakości.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Czym jeździć
Nowa Skoda Kodiaq. Liczą się konie mechaniczne czy design?
Tu i Teraz
Nowa Skoda Superb. Komfort w parze z technologią
Transport
Warszawie daleko do bezpiecznych miast Europy
Transport
Port zewnętrzny w Gdyni znów opóźniony. W tle także Chińczycy
Transport
Amerykanie tym razem nie odpuszczają Boeingowi. Zostało dużo do naprawy