Aktualizacja: 24.11.2024 23:11 Publikacja: 21.05.2024 04:30
Produkcja motoryzacyjna w Polsce ze względu na wielkość eksportu jest bardzo mocno uzależniona od koniunktury na europejskich rynkach
Foto: Bartek Sadowski/Bloomberg
Po rekordowych ubiegłorocznych wartościach produkcji sprzedanej i eksportu polski przemysł motoryzacyjny mogą w tym roku czekać znaczące spadki. To zła prognoza dla całej gospodarki, bo odpowiadająca za 8 proc. krajowego PKB motoryzacja to jedno z jej najważniejszych kół zamachowych. Niestety, jest to branża wyjątkowo zależna od zamówień z zagranicy, a te – wskutek pogarszania się koniunktury na europejskim rynku samochodowym – mają słabnąć.
Z przyczyn technicznych 50 proc. floty airbusów w Rosji zostało wyłączonych z eksploatacji. Największe są kłopoty z silnikami. Takie same ma także Wizz Air. Tyle, że Węgrzy mają dostęp do serwisowania. Rosjanie – nie.
Pięć tanich linii lotniczych – Ryanair, Vueling, easyJet, Norwegian i Volotea – zostało ukaranych w Hiszpanii łączną kwotą 179 mln euro za stosowanie nieuczciwych praktyk. Najwięcej zapłacić musi Ryanair.
Szwedzki producent baterii do samochodów elektrycznych oraz wielkoskalowych magazynów energii broni się przed upadkiem. Złożył wniosek o ochronę przed wierzycielami. Firma popadła w olbrzymie problemy finansowe. Spółka potrzebuje 1,2 mld USD.
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej oraz należące do Grupy Ryanair linie lotnicze Ryanair Sun (BUZZ) i Ryanair DAC podpisały umowę o wymianie doświadczeń szkoleniowych.
Europejczycy są coraz bardziej przekonani, że mogą wpłynąć na ochronę klimatu poprzez zmianę codziennych nawyków
Linie lotnicze wyposażają swoje załogi już nie tylko w plastikowe kajdanki, ale i taśmę klejącą. Przydała się w ostatni wtorek załodze American Airlines. Bo w tym roku wyraźnie wzrosła liczba niesfornych i chamskich pasażerów.
Sektor moto w Europie jest pogrążony w kryzysie, na to nakłada się ofensywa chińskich producentów. Co to oznacza dla polskiego biznesu?
Takiego pesymizmu w polskiej branży automotive nie było od lat. Niemal co trzeci zakład planuje zwolnienia.
Niemieckie firmy pracują na pół gwizdka i tną zamówienia dla poddostawców z Polski. Unijna wojna na cła z Chinami, a w perspektywie prawdopodobnie też z USA, najmocniej poobija polski przemysł motoryzacyjny.
Europejskie Stowarzyszenie Dostawców Motoryzacyjnych CLEPA alarmuje, że narzucona przez unijnych polityków elektromobilność rujnuje przemysł samochodowy.
Spadki sprzedaży samochodów boleśnie uderzają w polskie fabryki części i komponentów. Słabnący udział elektryków w rynku pogarsza sytuację całej branży motoryzacyjnej.
Eksport polskiego przemysłu motoryzacyjnego sunie w dół, produkcja baterii do samochodów elektrycznych załamała się, perspektywy dla całej branży są złe. Jedną z przyczyn są problemy z przestawianiem Europy na elektromobilność.
Słaby popyt na samochody elektryczne zwiększa straty koncernów motoryzacyjnych i zmusza je do opóźniania planów całkowitej rezygnacji z produkcji aut spalinowych.
Maleje odsetek firm sektora motoryzacyjnego zdolnych w terminie spłacać swoje długi. W drugiej połowie 2024 r. sytuacja finansowa przedsiębiorstw z branży może się jeszcze pogorszyć.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas