Rafał Milczarski, specjalista od kolei, został prezesem LOT-u

Rafał Milczarski, specjalista od kolei, został nowym prezesem Polskich Linii Lotniczych LOT. Członkiem zarządu ds. operacyjnych został drugi prokurent w LOT - Borys Buta.

Publikacja: 28.01.2016 18:27

Rafał Milczarski, prezes Polskich Linii Lotniczych LOT

Rafał Milczarski, prezes Polskich Linii Lotniczych LOT

Foto: materiały prasowe

Nie rozstrzygnięto konkursu na członka zarządu ds. handlowych, na to stanowisko jeszcze we czwartek rano najmocniejszym kandydatem był Emil Dembiński, który odpowiada za finanse w Volvo Car Poland.

Ze spółką pożegnał się p.o. prezes Marcin Celejewski, członek zarządu ds. finansowych. W obecnym konkursie kandydował na prezesa LOT-u. Odeszła też Monika Kiełtyka-Michna, która odpowiadała we władzach spółki za sprawy korporacyjne. 

W ten sposób Ministerstwo Skarbu Państwa wywiązało się z obietnicy, że całkowicie nowy zarząd LOT-u zostanie wyłoniony najpóźniej na przełomie stycznia i lutego. Teraz trzeba będzie rozpisać nowy konkurs - na stanowiska opuszczone przez Celejewskiego i Kiełtykę-Michnę.

Nowy prezes będzie musiał przede wszystkim zająć się dokończeniem restrukturyzacji LOT-u, która jak przyznaje odpowiedzialny za przewoźnika wiceminister skarbu Filip Grzegorzewski, dokonała głównie restrukturyzacji kosztowej. W firmie będzie przeprowadzony audyt, który ułatwi decyzję w sprawie dalszej strategii spółki.

Kluczowe pozostaje znalezienie odpowiedzi na pytanie, jaki plan dla LOT-u ma właściciel, czyli Skarb Państwa. Czy będzie chciał sprywatyzować spółkę, która od tylu lat stwarza problemy. Na razie minister Grzegorzewski ujawnił, że tegoroczna strata netto LOT-u wyniesie 250 mln złotych, a wynik operacyjny, też na minusie ma wynieść około 25 mln złotych.

To gorzej niż mówiły prognozy, według których miniony rok miał przynieść zysk z działalności podstawowej w wysokości 126 mln złotych, potem obniżono go do 3 milionów. Sytuacja finansowa LOT-u pogorszyła się znacznie po bankructwie Eurolotu, który przestał LOT-owi przywozić pasażerów do centrum przesiadkowego w Warszawie. Z kolei LOT ze względu na restrukturyzację nie mógł przejąć połączeń Eurolotu i jego samolotów. Kiedy przejął niektóre z ich, Komisja Europejska natychmiast zaleciła cięcia siatki, stąd w 2015 roku linia nie mogła latać m.in. do Zurychu czy Duesseldorfu.

Palącym problemem do rozwiązania, jaki nowy zarząd zastał, jest spór zbiorowy z pracownikami. Zaskarżyli oni w sądzie decyzje poprzedniego prezesa, Sebastana Mikosza, który zdecydował się na wypowiedzenie układu zbiorowego i zmianę systemu płac na uzależniony od efektywnie przepracowanych godzin, z niskimi płacami podstawowymi. Na razie pracownicy wygrali w sądzie cztery sprawy. Gdyby wszystkie procesy zostały zakończone wygranymi pracowników, fundusz płac musiałby zostać w LOT-cie zwiększony o 50 mln złotych, których spółka nie ma.

Rafał Milczarski ukończył wydział ekonomii Uniwersytetu Cambridge. Podczas studiów odbywał praktyki między innymi w banku UBS w Zurychu oraz JP Morgan w Londynie. Jak zapewnia spółka ma bogate, międzynarodowe doświadczenie w branży transportowej. Po studiach pracował w dziale logistyki morskiej i kolejowej firmy Foster Yeoman Limited z Wielkiej Brytanii.

Milczarski współtworzył Kolej Bałtycką S.A., jednego z pierwszych prywatnych kolejowych przewoźników towarów w Polsce. W 2005 roku wraz z inwestorem branżowym Freightliner Group z Wielkiej Brytanii założył firmę Freightliner PL – towarowego przewoźnika kolejowego. Jest też założycielem i byłym prezesem Freightliner DE, niemieckiej spółki zależnej Freightliner PL oraz Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych.

Jest żonaty, ma troje dzieci.

Z kolei nowy członka zarządu ds. operacyjnych Borys Buta z wykształcenia jest prawnikiem (ukończył Uniwersytet Warszawski). Przez trzy lata był prezesem Air Transport Support, firmy specjalizującej się w obsłudze operacyjnej linii lotniczych. Z LOT-em był już związany w przeszłości, najpierw jako prawnik, następnie jako pełnomocnik zarządu LOT Travel. (PAP)

Transport
Słabną diesle na rynku wtórnym
Transport
Stany Zjednoczone znów chcą budować statki i okręty
Transport
Amerykanie boją się wsiadać do samolotów. Musk i katastrofy zrobiły swoje
Transport
Nowe szczegóły katastrofy na Morzu Północnym. Kapitan to Rosjanin
Materiał Promocyjny
O przyszłości klimatu z ekspertami i biznesem. Przed nami Forum Ekologiczne
Transport
Brazylijski Embraer ma plany dla Polski. Ale LOT i MON muszą zrobić zakupy
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń