Tysiąc hektarów nieruchomości przejętych pod megalotnisko CPK. Protesty nie ustają

Spółka CPK przejęła do tej pory tysiąc hektarów gruntów pod budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego. Trwa rozbiórka 250 budynków.

Publikacja: 13.09.2023 14:34

Tak ma wyglądać Centralny Port Komunikacyjny

Tak ma wyglądać Centralny Port Komunikacyjny

Foto: CPK/ materiały prasowe

- Mamy ponad tysiąc hektarów nabyte, prace przy budowie CPK ruszyły – zapowiedział na briefingu prasowym w Gdyni w środę wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik Rządu ds. CPK Marcin Horała. Jak stwierdził, nikt nie został do tej pory wywłaszczony.

Na terenie przyszłego lotniska trwają już prace przygotowawcze: w kilkuset miejscach prowadzone są odwierty geologiczne i rozbiórki nieruchomości nabytych w ramach uruchomionego ponad dwa lata temu programu dobrowolnych nabyć (PDN). Na ponad 50 nieruchomościach trwają lub zostały zakontraktowane rozbiórki blisko 250 budynków. CPK zorganizowała blisko 50 przeprowadzek, w tym z ciężkim sprzętem rolniczym.

Do PDN zgłosiło się dotychczas ponad 1300 właścicieli posiadających blisko 3600 hektarów. Jak podaje CPK, wartość każdej nieruchomości określana jest przez niezależnych rzeczoznawców wybieranych w drodze przetargu publicznego. Przy sprzedaży właściciele otrzymują ofertę na poziomie 140 proc. wartości rynkowej budynków i 120 proc. wartości gruntu. - Oznacza to, że np. za dom o wartości 1 mln zł w ramach PDN mogą uzyskać 1 mln 400 tys. zł – informuje spółka.

- Mamy decyzję środowiskową wydaną latem przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Warszawie z rygorem natychmiastowej wykonalności. Oznacza, że w najbliższym czasie można poszerzyć zakres zadań, które obecnie są realizowane, np. o wycinkę drzew, prace ziemne czy archeologiczne. W uproszczeniu decyzja obejmuje obszar lotniska i węzła kolejowego – mówi rzecznik CPK, Konrad Majszyk. W lipcu Urząd Lotnictwa Cywilnego wydał promesę zezwolenia na budowę lotniska. Z kolei w czerwcu minister infrastruktury zatwierdził plan generalny CPK, określający jego rozwój do 2060 r.

Przekroczenie pułapu tysiąca hektarów nabytych nieruchomości (podpisano dla nich akty notarialne, a własność nieruchomości przeszła na CPK) ma świadczyć o postępie przejmowania gruntów pod budowę lotniska. Pojawiły się opinie, że tempo realizacji inwestycji zwolniło przed październikowymi wyborami. Nie ustają protesty mieszkańców gmin, na terenie których powstanie lotnisko lub przez które przebiegać będą nowe linie kolejowe prowadzące do CPK. – Mamy uzgodnione warunki transakcji dla kolejnych nieruchomości, a na wielkim obszarze prowadzone są zaawansowane rozmowy z mieszkańcami – zapowiada Majszyk.

W najbliższym czasie CPK ma wystąpić z wnioskiem o decyzję lokalizacyjną. Spółka liczy, że Urząd Wojewódzki w Warszawie pospieszy się z jej wydaniem. Harmonogram jej działań zakłada, że decyzja zostanie wydana jeszcze przed końcem tego roku. Kolejnym krokiem ma być wniosek o pozwolenie na budowę. Projekt koncepcyjny lotniska i dworca kolejowego jest gotowy – przygotowała go brytyjska pracownia Foster + Partners, która projektowała m.in. lotnisko w Hongkongu czy katarskiej Dosze. W tym roku ma być gotowy także projekt budowlany.

Pierwszy etap lotniska, czyli dwie równoległe drogi startowe i infrastruktura do obsługi 40 mln pasażerów, ma zostać uruchomiony w 2028 r. Plan generalny CPK zakłada, że następnie port będzie w sposób modułowy rozbudowywany. Jak wynika z prognoz Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych IATA, w 2060 r. lotnisko może obsługiwać do 65 mln pasażerów.

Transport
„Mój rower elektryczny” po nowemu. Dopłaty jednak będą, ale dużo mniejsze
Transport
Prezes PPL: Myślimy o partnerze do inwestycji w modernizację
Transport
Finnair odwołuje kolejne loty. Maj ze strajkami
Transport
Czarny tydzień we Francji. Strajkuje załoga kolei SNCF
Transport
Zatłoczone niebo nad Nowym Jorkiem. Rejsów ma być mniej
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku