Kolej podstawia więcej pociągów i szykuje promocje na wakacje

Lato jest dla spółek kolejowych okazją do poprawienia wyników. Czerwiec już zaczął przynosić frekwencyjne rekordy: w czasie długiego weekendu PKP InterCity sprzedało ponad milion biletów.

Aktualizacja: 27.06.2023 06:25 Publikacja: 27.06.2023 03:00

W wakacyjnym wyścigu o pasażera biorą udział nie tylko PKP InterCity i Polregio, ale także samorządo

W wakacyjnym wyścigu o pasażera biorą udział nie tylko PKP InterCity i Polregio, ale także samorządowe spółki kolejowe, które wypuściły na tory nowe składy

Foto: BARTłOMIEJ BANASZAK

Kolej chce zaoferować więcej na wakacje: podstawia dodatkowe składy, skraca czasy podróży, uruchamia połączenia na zamkniętych przez lata lokalnych liniach. Z początkiem wakacji przybyło pociągów na trasach prowadzących nad morze i w góry, a nowe relacje przygotowali zarówno przewoźnicy regionalni, jak i PKP InterCity. Tylko ten ostatni przewoźnik ma uruchamiać w okresie wakacyjnym średnio 436 pociągów – o 11 więcej niż w ostatnim roku przed pandemią, która zdewastowała rynek pasażerskich przewozów kolejowych.

Czytaj więcej

Niemcom grozi duży strajk na kolei

InterCity zaoferowało podróżnym 27 par połączeń pomiędzy Warszawą a Trójmiastem, o trzy pary więcej niż w 2019 r., z czasem przejazdu dla najszybszych pociągów krótszym o około 26 minut. Jest więcej pociągów między Warszawą i Kołobrzegiem: dziesięć par, które od 12 czerwca przyspieszyły o 20 minut. Z trzech do pięciu wzrosła liczba par składów łączących Poznań i Kołobrzeg, pojawiły się nowe i szybsze połączenia Trójmiasta z Wrocławiem oraz Krakowem. Pojawiło się również sezonowe połączenia z Krakowa i Katowic do Kołobrzegu, a także pociągi dojeżdżające na Hel. W ostatnią niedzielę InterCity przywróciło na sezon letni bezpośrednie połączenia do Zakopanego: z Warszawy, Trójmiasta i Szczecina.

Rekordowy czerwiec

Wakacje to dla całej kolei okazja do poprawienia wyników przewozowych, mogąca poprawić rezultat z ubiegłego roku, w którym z pociągów skorzystało ponad 342 mln osób. Czerwiec już przynosi frekwencyjne rekordy: w czasie długiego czerwcowego weekendu PKP InterCity sprzedało ponad milion biletów. W kończącą go niedzielę przewiozło 250 tys. pasażerów.

Nic dziwnego, że do wyścigu o pasażera dołączają kolejni przewoźnicy. Polregio w czasie wakacji ma uruchamiać dziennie 107 dodatkowych połączeń. Za niecałe 57 zł spółka oferuje bilet turystyczny pozwalający na nieograniczone podróże po całej Polsce od piątkowego wieczora do poniedziałku rano.

Także samorządowe spółki kolejowe wypuściły na tory nowe składy. Od soboty do 3 września kursować będą dwa pociągi Kolei Mazowieckich: „Słoneczny” pomiędzy Warszawą a Ustką i „Słoneczny Bis” z Warszawy do Gdyni. To popularne połączenie zostało uruchomione już po raz 17. – Wierzę, że tegoroczna edycja stanie się równie udana, a może pobijemy rekord sprzed czterech lat, gdy „Słonecznym” pojechało ponad 127 tys. osób – powiedział Dariusz Grajda, członek zarządu Kolei Mazowieckich.

Sezonową ofertą przewoźnika będzie „Bilet Turysty”. Można z niego skorzystać od 1 lipca do 31 sierpnia. Będzie ważny przez dziesięć dni i pozwoli na nieograniczoną liczbę przejazdów na obszarze ograniczonym stacjami: Skierniewice, Kutno, Sierpc, Działdowo, Chorzele, Czyżew, Czeremcha, Łuków, Dęblin, Skarżysko-Kamienna i Drzewica. Koszt biletu to 75 zł, niezależnie od odległości.

Czytaj więcej

Zaskakująca reakcja na pucz. Ceny biletów lotniczych wystrzeliły pod niebo

W sobotę wakacyjne połączenie do Świnoujścia uruchomiły z Wrocławia Koleje Dolnośląskie. Pociąg będzie jeździł w weekendy: zabiera pasażerów w sobotę rano, a wraca w niedzielę wieczorem. Ma to być najszybsze kolejowe połączenie Świnoujścia z Wrocławiem. – Trasę pokonamy planowo już w pięć i pół godziny – poinformował Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.

Wróciły pociągi na kolejową „zakopiankę” – modernizowaną trasę Sucha Beskidzka, Chabówka – Zakopane. Z Katowic do Zakopanego zaczyna kursować specjalny pociąg „Sprinter Ornak” Kolei Śląskich. Pięciogodzinna podróż, w czasie której wyjeżdżający o 7 rano pociąg zatrzymuje się na 19 stacjach, kosztuje 33 zł. Do Zakopanego od początku lipca będzie jeździł także wakacyjny pociąg Luxtorpeda z Krakowa należący do Kolei Małopolskich, a pomiędzy Krynicą-Zdrojem a Jasłem będzie kursował pociąg „Włóczykij”.

– Dodatkowe pociągi wakacyjne przynoszą wielostronne korzyści. Dla pasażerów to atrakcyjna cenowo oferta, dla marszałkowskich przewoźników – szansa optymalnego wykorzystania taboru, gdy popyt na codzienne pociągi maleje. Zyskuje PKP InterCity, bo gdyby nie mogło obsłużyć wszystkich chętnych, potencjalni pasażerowie odwracaliby się od kolei ku samochodom – mówi Michał Beim z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, ekspert Instytutu Sobieskiego.

Pierwsze po latach

W wakacje odżywają nawet zapomniane linie kolejowe. Na Mazowszu po 29 latach wraca połączenie do Zegrza Południowego, a po 22 latach wznowiona zostaje relacja Ostrołęka–Chorzele. Na Dolnym Śląsku po 30 latach znów jadą pociągi ze Świdnicy do Jedliny-Zdroju, kilka dni temu pociągi pojechały trasą z Chełma do Włodawy, natomiast od niedzieli wakacyjny szynobus zaczął kursować z Koszalina do Mielna.

Nieco poprawia się punktualność: jak podał Urząd Transportu Kolejowego (UTK), w I kwartale 2023 r. jej poziom wyniósł 91 proc. w porównaniu z 88 proc. w całym 2022 r. Poprawę widać także w przypadku PKP InterCity: w I kwartale spóźniła się jedna czwarta pociągów spółki, podczas gdy w całym 2022 r. blisko jedna trzecia. – Duża część opóźnień wynika z awarii taboru, inne przyczyny wynikają z planowania rozkładu jazdy nieadekwatnego do przepustowości linii kolejowych – komentuje Ignacy Góra, prezes UTK.

Przykładem był gigantyczny chaos na Warszawskim Węźle Kolejowym w marcu związany z przebudową stacji Warszawa Zachodnia. Teraz też nie obejdzie się bez problemów. Od 25 czerwca do 2 września będzie kolejny etap prac, który wymaga wstrzymania ruchu na podmiejskiej linii średnicowej. Część pociągów pojedzie inną trasą, część zostanie odwołana.

Sezonowe oferty za granicą
Sukces połączenia z Pragi do Rijeki

W Niemczech dodatkowe wakacyjne pociągi uruchamiają przede wszystkim biura turystyki kolejowej, które poza sezonem świadczą jedynie przejazdy pociągami retro. Główną atrakcją są połączenia między Morzem Północnym a Alpami, w większości odbywające się w formacie pociągów nocnych. Część tych przewoźników oferuje również przewóz samochodów. Połączenia te cieszą się stosunkowo dużą popularnością.
Na rynku działają też sezonowi międzynarodowi operatorzy oferujący dalekobieżne połączenia z Malmö w Szwecji i Odense w Danii w austriackie Alpy.
Największą sławę w Europie zyskał jednak nocny pociąg niezależnego czeskiego przewoźnika RegioJet z Pragi do Rijeki, który zaoferował dojazd na chorwacką Riwierę nie tylko Czechom, ale również Słowakom i Węgrom. Pociąg przejeżdża przez pięć państw, przygotowanie oferty zajęło zaledwie półtora miesiąca. Sukces przerósł wszelkie oczekiwania przewoźnika, który ratował sytuację dublowaniem połączenia autokarami. ∑

Kolej chce zaoferować więcej na wakacje: podstawia dodatkowe składy, skraca czasy podróży, uruchamia połączenia na zamkniętych przez lata lokalnych liniach. Z początkiem wakacji przybyło pociągów na trasach prowadzących nad morze i w góry, a nowe relacje przygotowali zarówno przewoźnicy regionalni, jak i PKP InterCity. Tylko ten ostatni przewoźnik ma uruchamiać w okresie wakacyjnym średnio 436 pociągów – o 11 więcej niż w ostatnim roku przed pandemią, która zdewastowała rynek pasażerskich przewozów kolejowych.

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Wizerunkowy problem Airbusa. Przez ogień w silniku Rolls-Royce'a
Transport
Piotr Wyborski, PKP PLK: Do 17 mld zł rocznie będzie wydawać kolej na inwestycje w infrastrukturę
Transport
LOT w trójce zainteresowanych przejęciem czeskich linii lotniczych Smartwings
Transport
ICAO: Podróże samolotem bezpieczniejsze, choć nadal dochodzi do tragedii
Materiał Promocyjny
Aż 7,2% na koncie oszczędnościowym w Citi Handlowy
Transport
PKP Cargo składa zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez Jacka Sasina
Materiał Promocyjny
Najpopularniejszy model hiszpańskiej marki