Węgierski minister ujawnił, że jest zainteresowany przejęciem pakietu większościowego, ale generalnie wszystko może zostać załatwione w trybie negocjacji. W rozmowie z węgierskimi mediami minister Nagy zapewnił, że rząd rozmawia już z wieloma operatorami lotnisk, a jeden z nich pochodzi z Kataru. I że nowy współinwestor mógłby z powodzeniem zarządzać tym portem. — Lotnisko jest obiektem strategicznym i powinno być państwowe — mówił minister w wywiadzie dla InfoRadio.
Dzisiaj największym akcjonariuszem budapeszteńskiego portu (zgromadził 54,44 proc. udziałów) jest AviAlliance GmbH, dawniej Hochtief AirPort GmbH, należący do kanadyjskiego Public Sector Pension Investment Board (PSP Investments). Pozostałe udziały posiadają singapurski fundusz GIC oraz inny kanadyjski fundusz emerytalny Caisse de depot et placement du Quebec (CDPQ). Obie te firmy posiadają nieco ponad 21 proc. akcji. Kanadyjczycy potwierdzili, że rząd ostatnio się z nimi kontaktował i po raz kolejny wyraził chęć odkupienia lotniska z rąk prywatnych.
Czytaj więcej
Amerykański rząd nałożył karę w wysokości 1,1 miliona dolarów na British Airways za to, że przewoźnik nie wypłacił odszkodowań klientom za odwołane loty w czasie pandemii.
Temat „odbicia” budapeszteńskiego lotniska z rąk prywatnych właścicieli jest żywy od 2010 roku, kiedy do władzy doszedł Viktor Orban. Jego partia, Fidesz miała już wtedy w programie upaństwowienie gospodarki. Rząd Orbana zaczął od bankowości, spółek energetycznych, telekomów i mediów. Potem przyszła kolej na lotnisko. Ale tutaj Viktor Orban napotkał na opór właścicieli. Jego rząd próbował różnych środków nacisku, między innymi blokował niektóre inwestycje.
Ostatecznie w roku 2021 rząd w Budapeszcie złożył AviaAlliance ofertę wykupienia udziałów. Strony nie ujawniły, o jaką kwotę chodziło, ale węgierskie media podały, że było to 4,44 mld euro. Nikt oficjalnie tego nie potwierdził, natomiast szybko się okazało, że władza nie ma wystarczających wolnych środków publicznych, aby złożyć ofertę, która zainteresowałaby Kanadyjczyków. Potem pomysł odżył w lutym 2023, a minister Nagy dostał misję odzyskania lotniska. Teraz twierdzi, że wszystko jest na najlepszej drodze, a cała transakcja ma szansę zostać zamknięta do końca tego roku.