Dobre wyniki Air France -KLM. Pomogło zamknięcie przelotów nad Syberią

— Nie musimy już płacić astronomicznych kwot za przeloty nad Syberią. A rynek azjatycki stoi otworem. I tam zarabiamy najwięcej — tak komentował wypracowanie zysku Ben Smith, prezes Air France-KLM.

Publikacja: 19.02.2023 13:36

Dobre wyniki Air France -KLM. Pomogło zamknięcie przelotów nad Syberią

Foto: Nathan Laine/Bloomberg

Francusko-holenderska grupa lotnicza wypracowała zysk netto w wysokości 728 mln euro przy przychodach 26,4 mld euro. Zysk operacyjny, czyli wynik osiągnięty z działalności podstawowej, za 2022 sięgnął 1,2 mln euro.

Ben Smith jest pierwszym szefem dużego przewoźnika, który przyznał się, że konieczność omijania terytorium Rosji w lotach do Azji wcale nie jest obciążeniem, ale wręcz okazało się korzystne. To wyjątkowe w branży, bo wszystkie linie, w tym LOT i Finnair, ale i np. Lufthansa tłumaczyły, że zamknięcie przez Rosjan Syberii jest potężnym obciążeniem finansowym. Dlatego także podrożały bilety do Azji, bo paliwo jest drogie, więc dłuższe przeloty, to większy koszt. I to wszystko prawda. Tylko, że zanim ta przestrzeń została zamknięta, europejscy przewoźnicy płacili Rosjanom prawie pół miliarda euro za prawo do latania do Azji nad rosyjskim terytorium. Te pieniądze niemal w całości zasilały budżet Aerofłotu.

Czytaj więcej, wiedz więcej!
Rok dostępu za 99 zł.

Tylko teraz! RP.PL i NEXTO.PL razem w pakiecie!
Co zyskasz kupując subskrypcję?
- możliwość zakupu tysięcy ebooków i audiobooków w super cenach (-40% i więcej!)
- dostęp do treści RP.PL oraz magazynu PLUS MINUS.
Transport
Spółki budowlane liczą na więcej inwestycji kolei
Transport
Chińczycy nie chcą Boeingów? Już są na nie inni chętni
Transport
Rosjanie bardzo chcą wrócić do lotów do USA, ale Bruksela nie widzi na to szans
Transport
Cło na stal i aluminium to droższe bilety lotnicze
Transport
USA znów uderzają w Chiny. Biały Dom nakłada opłaty na chińskie statki